Salt i Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aspen2
    • July 2011
    • 8

    Salt i Malawi?

    Hur mycke salt ska ja ha i mitt 540l malawikar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Inget salt - de lever i sötvatten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #3
      Som Kjell skriver är malawisjön en sötsjö, men det diskuteras likväl huruvida salt ska användas eller ej.

      Jag personligen använder inte salt i mitt malawikar.

      Läs gärna denna tråden.
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det beror väl på vad man menar med salt, koksalt eller havssalt kan man skippa men saltet natriumvätekarbonat (aka bikarbonat) kan vara en bra ide för att höja karbonathårdheten, även pH kan behöva justeras, ger inte bikarbonat nog effekt så kan man ta till natriumkarbonat i stället (tillverkas genom att värma bikarbonat i ugn) men försiktigt, det påverkar pH starkt.

        Skulle sen ingångsvattnet vara extremt mjukt så kan det vara en poäng att höja hårdheten i övrigt också. Det man är ute efter då är dock inte vanligt koksalt utan snarare främst kalcium och magnesiumsalter. Det finns särskilda typer av akvariesalt som är anpassat för just det ändamålet.

        Sen hur mycket man behöver och om man överhuvudtaget behöver göra nåt beror på hur vattnet ser ut från början. Med ett vattenverksvatten som är justerat på olika sätt kanske det inte är nödvändigt att göra just nåt, i alla fall till mindre känsliga arter. Är vattnet mjukt och surt från början däremot är det synnerligen lämpligt att justera. Mängden beror ju på men som nåt ungefärligt så kan man ju prova med en matsked bikarbonat per hundra liter och sen mäta vad det ger för effekt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Malawisjöns vatten är varken särskilt hårt eller särskilt basiskt. Det är väldigt likt mellansvenskt sjövatten, eller vad man får om man inreder med kalk och använder kommunalt kranvatten.

          Tanganyikasjöns vatten är däremot extremt hårt och basiskt, mycket hårdare och mer basiskt än man enkelt kan ge dem i akvarium. Som tur är bryr sig fisken inte om det.
          Senast redigerad av Azur; 01 August 2011, 13:43.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Frågan handlade nog ändå mest om den typ av "salt" vi i dagligt tal kallar för salt. Bikarbonat har jag alltid använt till malwi och om det behövs beror ju en del på vattenvärdena.

            Vad gäller vanligt salt så körde jag under ett antal år en malawiodling (på mer än 100 akvarier) med salt i vattnet (ca. 1-2 dl salt/100 L vatten) och ett antal år utan salt.
            Jag märkte överhuvudtaget ingen som helst skillnad i mortalitet, reproduktioon, tillväxttakt, sjukdomar etc. mellan de bägge perioderna.

            Men var och en blir ju salig på sin tro
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Aspen2
              • July 2011
              • 8

              #7
              Ok. Tack för alla svar. De va Kent på Nols ciklidhobby som rekommendera så ja ville bara höra va ni tyckte.

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Jag kör salt i mitt kar, 1 dl / 100 lit. Detta för att jag tycker att skadorna firrarna får efter fighter läker bättre då. Men det är nog bara Vallisneria som klarar saltet, om man nu vill ha växter i ett Malawikar.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                Arbetssätt...