Bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Bräckvatten

    Hur gör man när man ska blanda ut salt i vattnet? Helt nytt för mig. Hur mäter man upp om man ska ha tex 0,5% salt?
    Tål alla växter salt?

    Mvh J
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Växter är inte speciellt förtjusta i salt. Dock ingen expert, så du får nog ta en titt på vilka plantor du har och söka på dem individuellt. Det finns garanterat ett antal för just bräckvatten.
    För att få t.ex 0,5 i salt i 300 liter så behöver du 1,5 kilo salt tror jag. Så du räknar 300 x 5 = 1500 vilket blir 1,5. Ditt problem är mer att avdunstning leder till att du har lika stor mängd salt kvar men mindre vatten så vid vattenbyten och du tillför mer salt så får du mer salt i karet än du egentligen vill ha. Du kanske blir nödd och tvungen att inhandla en saltmätare.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Falconer
      Tål alla växter salt?

      Mvh J
      I Zoopets artarkiv på växter kan du få upp en lista över vilka växter som tål bräckvatten (finns under nyckelord)
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        För att behålla samma mängd salt i karet så fyller man upp det innan varje vattenbyte.
        Detta gör att du alltid byter samma mängd salt.
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        Arbetssätt...