Dimma i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lady
    • February 2007
    • 36

    Dimma i akvariet.

    Hej..Är nybörjare på detta med Akvarium,har 2 frågor:Igår startade jag upp mitt kar.Idag ser det ut som man har hällt mjölk i karet vad är detta ? Och vad ska man göra åt detta ,eller försvinner detta av sig själv ? Fråga 2 har ett juwel 180 l med tillhörande pump räcker det med den eller behövs det något bättre el kanske en till ?
    Senast redigerad av lady; 18 July 2011, 18:54.
  • Cigaro
    • July 2011
    • 25

    #2
    Det ska försvinna av sig själv. Det blir så typ den första dagen oftast. Iaf om du har haft i bakteriekultur. Sedan kommer pumpen att göra sitt och dimman lägger sig. Har du haft i vattenberedningsmedel, typ Aquasafe? Det brukar iaf lätta den värsta dimman.

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      Det brukar bli "dimma" om man inte har gjort rent sanden/gruset ordentligt.

      Kommentar

      • lady
        • February 2007
        • 36

        #4
        Hej.Jag har haft i vattenberedningsmedel och bakteriekultur.Vi får vänta då.Ang sanden så läste jag här att blästersand inte behöver tvättas.Tack för svaren.

        Kommentar

        • devion
          • March 2011
          • 52

          #5
          låt pumpen göra sitt så borde det klarna på ett par dagar...särskilt med sand så rörs det runt när man fyller karet...
          //Daniel

          Kommentar

          • lady
            • February 2007
            • 36

            #6
            Det har endast blivit lite bättre,ska jag stoppa i lite fisk såsom mal el dyl?

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Om allt är färdigt så kan du lägga i 4-5 stycken fiskar.

              Kommentar

              • lady
                • February 2007
                • 36

                #8
                Hej igen.Det är fortfarande dimmigt i akvariet,jag kanske måste ha tålamod eller kan man tillsätta något klarningsmedel?Det är inte kul att köpa fiskar och stoppa i ett dimmigt akvarium.Ska jag ha det mörklagt ett par dar eller vad ska jag göra? Lady

                Kommentar

                • BalsbyMange
                  • June 2011
                  • 38

                  #9
                  Ursprungligen postat av lady
                  Hej igen.Det är fortfarande dimmigt i akvariet,jag kanske måste ha tålamod eller kan man tillsätta något klarningsmedel?Det är inte kul att köpa fiskar och stoppa i ett dimmigt akvarium.Ska jag ha det mörklagt ett par dar eller vad ska jag göra? Lady
                  Jag satte precis igång mitt nya 200 liters kar o de tog ca 10 dagar innan vattnet var helt klart.

                  Sent from my CM7 loaded Light.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    • October 2002
                    • 604

                    #10
                    Ursprungligen postat av lady
                    ......Ang sanden så läste jag här att blästersand inte behöver tvättas.Tack för svaren.
                    All sand måste tvättas! Även om det står att sanden är tvättad. Tvätta sanden under rinnande vatten i en hink tills vattnet är klart!
                    Då slipper du mjölkaktigt vatten i ditt kar!
                    Wilhelm
                    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                    www.ciklid.org www.aquafish.info

                    Kommentar

                    • NiceFool
                      • June 2011
                      • 154

                      #11
                      tålamod
                      / Dansken

                      Kommentar

                      • Kaptenen
                        • May 2011
                        • 6

                        #12
                        För mig tog det drygt 5-6 dagar innan vattnet var helt klart, och då hade jag ändå suttit och tvättat sand i en halvtimme.
                        Water forever, life forever

                        Kommentar

                        • GlennWiberg
                          • May 2011
                          • 301

                          #13
                          1) För mig tog det 7 dagar trotts att jag tvättade sanden rikligt. Finns klarningsmedel att köpa men det gör bara nytta om du häller i det första dagen för det tar bara bort det värsta. Du kan släppa i några malar efter ca 4 dagar. Se bara till att ha i vattenberedningsmedel innan om du inta redan gjort det.

                          2) Om inte jag minns fel har Rio 180 en pump på 600l/h? Juwels pumphuvud går ju att bytta ut. Så köp en ny juwelpump på 1000l/h. Finns att köpa här http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=291&page=1. Själv har jag 1000l/h i mitt kar på 125l.

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Hur ser ditt filter ut är det filterkuddar eller? Finns det möjlighet att sätta i vadd där för ibland hjälper det med lite hård pressad vadd som partiklarna fastnar i, sen tar man ut vaddet några ggr om dagen och tvättar ur så får man väck partiklarna så lättar dimman efterhand.
                            Eller har du ett extra innerfilter där du kan pressa lite vadd i?
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            Arbetssätt...