Ph controller.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av sme_h
    Du kan låta den styra en kraftig pump vid ytan som "vädrar" ur CO2. Detta är en variant om man kör med mäsk men annars är höga värden av CO2 inte ett problem.
    Jo det klart - men varför tillföra CO2 om man vill vädra ut det ur akvariet - då gör det ju ingen nytta, det blir som att elda för kråkorna.
    Att man kan köra detta system vid mäsk beror väl snarare på att man inte vill riskera att pH sjunker för lågt och det gör det ju ändå inte om du har en pH-controller, magnetventil etc.

    Frågan är väl vilken typ av akvarie som du vill ha GOONI - vill du ha ett snyggt växtakvarie så är det definitivt bra att köra med CO2. Men om du inte vill ha ett växtakvarie och vill ha ett högt pH-värde så finns det väl ingen anledning till att köra med CO2
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #17
      Får man posta länkar till kommersiella sidor?

      Den kontroller jag har dvs ph-201 kostar 1175:- på drakfisken.se
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av sme_h
        Får man posta länkar till kommersiella sidor?

        Den kontroller jag har dvs ph-201 kostar 1175:- på drakfisken.se
        Visst - det är ju inte du som säljer (antar jag).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Visst - det är ju inte du som säljer (antar jag).
          Tänk om jag haft en farbror som jobbat där

          Gränsfall?
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #20
            Visst kan man använda en pH-kontroller för att hålla upp pH lika väl som för att hålla ner det. Däremot brukar de inte styra mer än åt ett håll, vill man ha åtgärd både om pH sjunker och om det stiger så behöver man alltså två kontroller.

            Upplägg för att styra pH så att det inte sjunker är en pH-kontroller, en doseringspump och en burk med lämplig kemikalielösning. Förslagsvis blandning natriumbikarbonat/natriumkarbonat, ju mer av det senare dess aggressivare höjning av pH.

            Nackdelen med såna här upplägg är att om nåt hänger sig så kan det gå åt h-e riktigt ordentligt. Det kan vara lämpligt med nån form av spärr så t ex doseringspumpen inte kan gå mer än en viss tid per dygn eller nåt däråt.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jo det klart - men varför tillföra CO2 om man vill vädra ut det ur akvariet - då gör det ju ingen nytta, det blir som att elda för kråkorna.
              Att man kan köra detta system vid mäsk beror väl snarare på att man inte vill riskera att pH sjunker för lågt och det gör det ju ändå inte om du har en pH-controller, magnetventil etc.
              Man vädrar ju bara ur det om det blir för mycket. Finns andra bra sätt men kopplar man magnetventil för att dumpa CO2 brevid akvariet tappar flaskan trycket. Går att ordna genom att dumpa i akvariet bredvid reaktorn men en pump ger en del extra syresättning på natten vilket är bra om man har mycket växter och annat som då slukar syre. Finns några varianter men försök aldrig "bara" stoppa flödet ur en PET med magnetventilen för då kan flaskan gå sönder.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • GOONI
                • October 2004
                • 295

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                Frågan är väl vilken typ av akvarie som du vill ha GOONI - vill du ha ett snyggt växtakvarie så är det definitivt bra att köra med CO2. Men om du inte vill ha ett växtakvarie och vill ha ett högt pH-värde så finns det väl ingen anledning till att köra med CO2

                Ett snyggt växtkar självklart. Hade för mig att jag hade hört om en sådan "grej" som höjde eller sänkte själv.

                Har problem med lågt ph i ett annat kar, men vet inte varför.
                Frågar man inte får man inget veta.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av GOONI
                  Ett snyggt växtkar självklart. Hade för mig att jag hade hört om en sådan "grej" som höjde eller sänkte själv.

                  Har problem med lågt ph i ett annat kar, men vet inte varför.
                  Har du problem med lågt pH i ett akvarium har det säkert att göra med vattnets låga buffringsförmåga (vanligt för våra kranvatten) - har man det så måste man antingen börja sköta vattenbytena pedantiskt bra eller buffra vattnet. Jag själv (jag är inte pedant) använder kalk som buffrar
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • GOONI
                    • October 2004
                    • 295

                    #24
                    byter ca 1/3 vatten i veckan.
                    Frågar man inte får man inget veta.

                    Kommentar

                    • GOONI
                      • October 2004
                      • 295

                      #25
                      Har även grävt ner kalksten lite här och var i karet.
                      Frågar man inte får man inget veta.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...