Höga nitratvärden och PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slade
    • May 2010
    • 159

    Höga nitratvärden och PMDD

    Jag har lite för höga nitratvärden som jag behöver hjälp att komma till rätta med.

    Doserar med PMDD normaldos 2 ggr i veckan då jag har mycket växter. Använder easycarbo normaldos. Gör vattenbyten en gång i veckan (ca 25%). Har en något hög fiskbelastning.

    Min fundering är om man kan sänka nitratvärdet genom att ändra gödningen lite. Ska man ta bort KNO3 hellt och hållet då man har höga nitratvärden?

    Tacksam för alla förslag och idéer om hur ni har gjort för att lösa problemet.
    450 L SA
    80 L SA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Prova att dra ner till en normaldos/vecka till att börja med, skulle du sedan se brister på växterna får du gasa på därifrån. Sedan bör du köra med 50% vattenbyten för att nå EI, annars kan det hända som du nu råkat ut för.
    Vad har du i nitratvärde?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • slade
      • May 2010
      • 159

      #3
      Jag ligger på mellan 60-80. Ingen mätbar nitrit och ph på runt 7. Kh är vädligt lågt mellan 2-3.

      Kanske ska testa att dra ner lite på PMDD igen då. Körde normaldos från början men hade lite problem med mina svärdplantor som blir bruna med hål i. Tror dock det kan vara ancistrusen som är boven där. Tycker dock den ser lite bättre ut nu.
      450 L SA
      80 L SA

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #4
        NO3 från PMDD borde stabilisera sig runt 30ppm med dubbeldos och 25% vattenbyte.
        Har du 60-80 får du troligen väldigt mycket NO3 från mat och eller kranvattnet. Jag hade skippat KNO3 direkt och kört K2SO4 för att ge kalium istället. Skulle det visa sig (mot ALL förmodan) att du skulle få NO3-brist så går det ju att konstatera att de var fel och då kan man ju testa nåt annat då.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • slade
          • May 2010
          • 159

          #5
          Ursprungligen postat av sme_h
          NO3 från PMDD borde stabilisera sig runt 30ppm med dubbeldos och 25% vattenbyte.
          Har du 60-80 får du troligen väldigt mycket NO3 från mat och eller kranvattnet. Jag hade skippat KNO3 direkt och kört K2SO4 för att ge kalium istället. Skulle det visa sig (mot ALL förmodan) att du skulle få NO3-brist så går det ju att konstatera att de var fel och då kan man ju testa nåt annat då.
          Det var också min tanke att ta bort KNO3 men fortsätta med övrigt som vanligt då jag har mycket växter. Jag ska testa med lite större vattenbyten till att börja med och mäta nitratet några veckor framöver för att se om det ligger stadigt på dessa nivåer. Har precis börjat kolla nitratnivåerna då jag nyligen införskaffat tester. Testar ev också med lite mindre mat men jag tycker inte jag matar överdrivet mycket som det är.
          450 L SA
          80 L SA

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Nitrattester är enligt många inte mycket att hänga i granen så se det lite mer som en fingervisning är ett exakt resultat. Nitratet sänks ju om något enklast med större vattenbyten.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Ursprungligen postat av slade
              Det var också min tanke att ta bort KNO3 men fortsätta med övrigt som vanligt då jag har mycket växter. Jag ska testa med lite större vattenbyten till att börja med och mäta nitratet några veckor framöver för att se om det ligger stadigt på dessa nivåer. Har precis börjat kolla nitratnivåerna då jag nyligen införskaffat tester. Testar ev också med lite mindre mat men jag tycker inte jag matar överdrivet mycket som det är.
              Tar du bort KNO3 så får du öka mängden K2SO4 ganska ordentligt. Tar du bort en enkeldos KNO3 (ca 0,5 krm per 100 liter) så får du öka K2SO4 med samma mängd dvs 0.5krm per 100 liter.

              Beroende på vilka fiskar du har så är det ju lite av ett misslyckande om man inte ska kunna mata dem tillräckligt men det beror ju lite på fiskarna. Jag själv tex har halvvuxna discus och dra ner på maten blir då det sista jag kommer att göra.
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • slade
                • May 2010
                • 159

                #8
                Jag har gått över till normal dos PMDD utan att dra bort KNO3 för en vecka sedan.

                Har nu varit bortrest en vecka och precis kommit hem. Har inte matat alls under denna tiden och det är dags för vattenbyte. Ska dock mäta nitrathalten igen innan jag byter vatten (imorgon).
                450 L SA
                80 L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...