Osäker på rötter på tanke på Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • N_i_c_k_e
    • December 2010
    • 52

    Osäker på rötter på tanke på Ph

    Har ett 240L med bara zebraciklider som har massa grottor, men det är ju på botten och jag skulle vilja köpa rötter som man bygger uppåt mot ytan och undrar hur känsliga är zebrorna för lägre ph
    - eftersom det blir en del rötter, så där 5-7st så kan jag tänka mig att det säker ph en bit?

    Idag är ju värdet på neutralt - grönt. Det kanske inte säker ph-värdet under neutral eftersom jag har ett mindre kar på 80l med en stor rot i och när jag mäta där så var det också neutralt.

    Den stora fråga är alltså , vågar jag stoppa ner rötterna i karet, finns det sätt att hålla ph-värdet på neutralt med rötter utan för mycket jobb eller ska jag strunta i det?

    Tacksam för snabba svar!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du har kommunalt kranvatten i akvariet? Rötterna kommer sannolikt inte att påverka pH märkbart.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      ne om du kör vattenbyte varje vecka så kommer ph't inte sänkas märkbart alls.

      och skulle det vara så att du har ganska surt vatten som redan ligger på gränsen och ganska
      lågt KH släng i lite bikarbonat 2-3g / 100l vatten i en hink med 10l och lös upp det i och blanda ut med kranvattnet i samband med varje vattenbyte.

      höjer max till ph till 8,3 vilket är ungefär lagom för zebror (ph 7-8) skulle du efter nån dag mäta och se att du fortfarande har för lågt PH så vid nästa byte dubbla dosen bikarbonat.

      Kommentar

      Arbetssätt...