Klarhetsindex?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Klarhetsindex?

    Är det något jag förundrats över med den moderna akvariehobbyn, så är det de nya filtersystemens möjlighet att skapa klart vatten. Vissa dagar är det så klart att om jag tittar in från kortsidan kan man nästan räkna de fåtal lösa partiklar som flyter omkring. Man ser bortre kortsidan utan minsta distortion.

    Det framstår som att akvarievattnet är påtagligt klarare än om man bara pytsar i kranvatten, rätt eller fel?

    Min fråga är om de finns någon form av klarhetsindex eller liknande för att bedöma vattnets klarhet?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Jo det finns standarder för att klassa hur färgat vatten är, bland annat i mg Pt/l och som absorbansmätningar vid olika våglängder. Det används vid sjöundersökningar och i vattenverk, däremot så har det mig veterligen inte kommit till användning i akvariehobbyn vilket ju har den nackdelen att om man nu också ser till att skaffa sig ett mätvärde så finns det inte mycket att relatera det till.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Sen säger ju egentligen inte heller vattnets "klarhet" så mycket om att det är ett bra akvarievatten.

      Men visst vill man ha ett klart vatten så är tipset att proppa ett starkt innerfilter fullt med filtervadd och köra några timmar så får man bort även småpartiklar - så har jag gjort på mässor etc. där man snabbt vill ha ett väldigt rent vatten. Det blir ju inte bättre akvarievatten för det - men kanske trevligare att titta på
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Ok, tack för inlägg.

        Jag tänker osökt på medelhavet, där man ofta kan se väldigt långt under vattnet, kanske 20-50 meter. Till skillnad från Stavsnäs i mars månad, där jag gjorde mina utedyk inför certet. Sikt på ca 3 meter innan vi började virvla upp bottengrus.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Man kan väl även använda uv-filter om man vill ha klarare vatten om jag förstått det hela rätt? Ska även döda visaa bakterier och alger.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          Arbetssätt...