Kyla ner vattnet i akvariet - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #16
    Skaffa en billig AC-cooler för rummet och sänkt lufttemperaturen i rummet. Finns på blocket för runt 1000-lappen. Kan användas till sovrummet på nätterna...
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #17
      köpte en AC på jula i vintras för 250:- den va sänkt från 1000:- men det va 35minus ute den dagen oxå :P men gör som Kapten Zoom säger
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • Decals
        • January 2011
        • 101

        #18
        Bara jag som inte kör så high-tec?
        Jag bara lägger två smala pinnar mellan akvariumet och ''locket'' , så svalnar det någon/ra grader :3

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #19
          Ursprungligen postat av Decals
          Bara jag som inte kör så high-tec?
          Jag bara lägger två smala pinnar mellan akvariumet och ''locket'' , så svalnar det någon/ra grader :3
          Jäpp, jag körde också high tech så. Nu när det blivit något svalare kan jag nöja mig med att ha foderautomatlocket av liksom eheim-slangslocket.

          Eller göra det enkelt för sig och se till att man har fiskar som tål 30 grader...
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Decals
            • January 2011
            • 101

            #20
            30 grader?! Oj ... för mig blir det max 28 :o .. Jo , kanske dags att söka runt lite?

            Kommentar

            • GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

              #21
              Har själv problem med värmen. I båda mina kar har jag på morgonen 27-28 nere på botten men på eftermiddagen har jag 29,5-30 grader och där ligger det stabilt resten av dagen. Båda är Juwel Rio 125 och 400. Hur kan det bli så varmt? Har ca 22 grader inne konstant och dom står heller inte så dom kan träffas av solljus. Doppvärmaren är urdragen. Några säger att pumparna alstrar några grader men det tror jag inte på för sist jag kollade alstrade inte elektricitet i sig och magneter värme. Har ju inte lust att köpa kylare för över 10 000kr heller. Ska nu köpa Malawi till mitt 400l men vet inte om man törs då det inte går att få ner till 27-28 grader.

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #22
                Fördelen med heldragna T5-rör med reflektorer är att det skimrar om växter och fiskar pga allt ljus. Nackdelen är att det mer eller mindre kokar vattnet.
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #23
                  Ursprungligen postat av GlennWiberg
                  Några säger att pumparna alstrar några grader men det tror jag inte på för sist jag kollade alstrade inte elektricitet i sig och magneter värme.
                  Jodå, pumpar alstrar värme. Energi kan inte försvinna, bara ombildas till en annan form. Är därför en pump på 50 W så kommer 50 W tillförd elektrisk energi att - med förluster i form av värme - omvandlas till rörelseenergi i impellern och sen till rörelseenergi i vatten. Vattnet fortsätter ju inte att cirkulera om pumpen stängs av utan stannar då det bromsas i akvariet, vid inbromsningen omvandlas rörelseenergi till värme. Har man alltså en pump på 50 W så kommer slutresultatet i form av värme att bli precis detsamma som med en doppvärmare på 50 W, skillnaden är bara lite omvägar i energiomvandling.

                  Sen hör det ju till saken att ett ytterfilter delvis kyls av luft. En del av tillförd energi hamnar då som värme i rummet. För ett innerfilter så hamnar all tillförd energi i akvariet. 50 W pump eller 50 W doppvärmare är då samma mängd tillförd värme, ofta dock med skillnaden att doppvärmaren har termostat som bryter om det blir för varmt.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                    Fördelen med heldragna T5-rör med reflektorer är att det skimrar om växter och fiskar pga allt ljus. Nackdelen är att det mer eller mindre kokar vattnet.
                    Om något så är T5 rör aningen effektivare än T8. Snarast lite mindre värme för samma ljus alltså. Med reflektorer får man samma ljus med hälften så mycket ljuskälla. Hälften så mycket värme alltså. Så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

                      #25
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Jodå, pumpar alstrar värme. Energi kan inte försvinna, bara ombildas till en annan form. Är därför en pump på 50 W så kommer 50 W tillförd elektrisk energi att - med förluster i form av värme - omvandlas till rörelseenergi i impellern och sen till rörelseenergi i vatten. Vattnet fortsätter ju inte att cirkulera om pumpen stängs av utan stannar då det bromsas i akvariet, vid inbromsningen omvandlas rörelseenergi till värme. Har man alltså en pump på 50 W så kommer slutresultatet i form av värme att bli precis detsamma som med en doppvärmare på 50 W, skillnaden är bara lite omvägar i energiomvandling.

                      Sen hör det ju till saken att ett ytterfilter delvis kyls av luft. En del av tillförd energi hamnar då som värme i rummet. För ett innerfilter så hamnar all tillförd energi i akvariet. 50 W pump eller 50 W doppvärmare är då samma mängd tillförd värme, ofta dock med skillnaden att doppvärmaren har termostat som bryter om det blir för varmt.
                      Ja nu blir det ju bara 13 watt och det anser inte jag räcker till för att höja tempen med 6 grader i ett 450L akvarium.
                      Var mest så jag menade. Kanske bygga en egen kylare :/

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Hej

                        Det är viktigt att veta att en del av den strålning som ett lysrör lämnar ifrån sig är sk infraröd strålning, alltså värmestrålning. Den värmeenergin som denna strålning överför till akvariet kan alltså inte kännas som ökad lufttemperatur utan den värmer först när den träffar någonting. Jag skulle iofs tro att reflektorer också ökar andelen infraröd strålning som verkligen träffar akvariet också. Vissa rör till sötvattensakvarier har en topp kring det röda området och jag skulle tro att det också innebär en större del infrarött. LED som innehåller mycket blåa våglängder saknar mycket av IR strålningen men med de moderna fosforblandningarna man använder för att få vitt ljus så ökar andelen IR även där. Metall halogen är ännu värre på att lämna IR strålning.

                        Annars så gör som Bygert och kompani säger - se till att du får en luftväxling vid ytan. Nu vid den här tiden om man bor i kustområdena så är luftfuktigheten hög vilket medför att den tekniken blir lite sämre. ett exempel är mitt 460 liters saltakvarium där jag med 5 datorfläktar haft svårt att sänka temperaturen till under 27 grader när det var som fuktigast för någon vecka sedan - nu när fuktigheten är lägre så är det inga problem att sänka ner mot 25,5 grader även om vi glömt persiennerna så vi får värmestrålning direkt in.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • erkiperki
                          • July 2011
                          • 173

                          #27
                          hade också det problemet förut. bodde på övervåningen och på sommaren var det över 30 grader. alla fiskar överlevde som tur va.
                          Mvh Erik

                          Kommentar

                          Arbetssätt...