Vad i vattnet gör att fiskarna bleknar och inte vill ta foder vid ytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeanM
    • June 2008
    • 227

    Vad i vattnet gör att fiskarna bleknar och inte vill ta foder vid ytan?

    Ja vad? Jag har kardinaler och ancistrus, kardinalerna bleknade och ville hålla sig nära botten och inte ens gå upp till ytan för att ta foder. Jag befarade först neonsjuka men kunde inte förstå vart de i så fall skulle kunna komma ifrån. Ingen ny fisk sen februari (utom ancistrusyngel), jag har ett bra utvändigt filter sen tre år, nyligen rengjort. Jag sänkte nyligen tempen från 29 till 24. Jag har UV-filter sen ca 6 mån, och en CO2 anläggning ( JBL, datorstyrd pH halt) sen ca tre veckor. Och i samband med det köpte jag några nya växter, en snabbväxande sort som jag inte vet namnet på: En lång gänglig växt där bladen växer som mycket fina strån i kransar längst stjälken, fort som attan.

    Jag tänkte att jag kanske haft i för mycket växtgödning, så jag bytte ca 50% av vattnet. Fiskarna fick tillbaka färgerna, piggade på sig och började äta vid ytan igen.

    Men nu är de vid bottnen igen, fem dagar senare.

    Vad är det som sabbar vattnet?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad har du för pH(dropptest)? Är Kardinaltetrorna bleka hela tiden? Äter de?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JeanM
      • June 2008
      • 227

      #3
      pH ligger på 6,82 plus minus 0,5, regleras av datorn. När jag kör dropptest hamnar det ungefär där. Tetrorna fortsätter vara bleka när de väl blir bleka, oavsett tidpunkt. De äter maten när den kommit längre ner, men det är inget slagsmål vid ytan, som de undviker.
      Efter vattenbyte försvinner symptomen, men återkommer efter ett tag (så nu har jag just bytt 50% igen)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Låter väldigt konstigt, kan du ta en bild på dem nu och även en bild på dem när de är bleka och länka hit?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #5
          Visst, ska fixa. De ser mycket piggare ut idag. Jag tittade när de fick mat; det var som om de inte ville ge sig över en viss nivå i vattnet, ca halvvägs (140 l). När foder sjönk ner tog de det, med undantag för någon enstaka som djärvt kastade sig upp till ytan för att snabbt gå ner igen. Som om vattnet ovanför halva höjden var farligt på något sätt. Jag har ett par siamesiska algätare också, de har påverkats på motsvarande sätt med färgförändringar. Förra gången jag gjorde vattenbyte vågade de sig upp till ytan efter något dygn.

          Kommentar

          Arbetssätt...