Lowtech...Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #16
    Men det är skillnad på inte varje vecka och 2 gånger om året..
    Det är sant..förvisso, men jag menar kar som de byter 1 gång i månaden eller varannan månad

    Men å andra sidan så läste folk då akvarietidningar och dessutom är vattnet idag sämre (åtminstone för akvariefiskar) - så visst det var problem då med att folk inte bytte vatten, men problemet är nog lika stort idag

    Fast det var nog inte om vattnet på 70-talet som tråden skulle handla om
    Bara trevligt med lite kuriosa eller vad man ska kalla det, tråden väcktes iallafall till liv och det är alltid trevligt att läsa

    Ha, du pratar om jordakvarium, vilket jag också är intresserad av att börja med med vårt 126l efter jag fått mitt nya 360l hem Har idag fått hem Diana Waldstads bok om ämnet, kanske kan jag hitta svaret på frågan där sen...

    Om du googlar "jordakvarium" får du ett svar från zoonen från Matsvin - det är den första träffen du får, läs gärna det

    Jag har läst att man byter inte vatten på jordakvarierna, man gallrar växter istället. Vatten fyller man på när det avdunstar, det stod dock inte på den artikeln, men om jag minns rätt är det just "Matsvin" som skrev om det.

    Lycka till, hoppas du hittar svaret du är nöjd med

    Hoppas någon kunnige kan svara dig, vill gärna veta mer om ämnet jag med!
    Det ska jag göra, man kanske ska låna Diana waldstads bok, de kanske har den på biblioteket

    Finns väl ingen mer kunnig än Kjell själv, men jag ska läsa på lite om hur folk lyckats med sina low-tech

    eller så kanske defdac kan inflika något i tråden ..
    Senast redigerad av robbanbobban; 22 June 2011, 08:50.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • KaOl

      #17
      Nejjjj...jag menade inte att Kjell inte skulle veta, förlåt, det var ett missförstånd! hemskt, men så typiskt, att man skriver helt åt skogen

      Jag menade (och borde ha skrivit) att "någon som har ett jordakvarium kan svara dig"

      (red: nu vet jag inte om Kjell har ett, så jag menar inte utesluta honom, eller på något annat sätt nonchalera honom... )

      *skäms*
      Senast redigerad av Gäst; 22 June 2011, 11:40.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av robbanbobban
        Finns väl ingen mer kunnig än Kjell själv, men jag ska läsa på lite om hur folk lyckats med sina low-tech

        Nja det kan ju diskuteras och low tech och jordakvarier är definitivt inte mitt gebit.

        Det viktiga är väl att man har kontroll på vad man gör (har koll på olika vattenvärden etc.) och inte låter low tech bara bli ett skäl för att strunta i att sköta vattenbytena. Att folk misslyckas med sina akvarier beror nog till 99% just på att folk har struntar i att sköta dom i kombination med övermatning och våra vattenvärden.

        Men har man kunnandet (t.ex. genom att läsa Diana Walstads bok) och kontrollen över akvariet kan det säkert vara en väg att gå.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

          Nja det kan ju diskuteras och low tech och jordakvarier är definitivt inte mitt gebit.

          Det viktiga är väl att man har kontroll på vad man gör (har koll på olika vattenvärden etc.) och inte låter low tech bara bli ett skäl för att strunta i att sköta vattenbytena. Att folk misslyckas med sina akvarier beror nog till 99% just på att folk har struntar i att sköta dom i kombination med övermatning och våra vattenvärden.

          Men har man kunnandet (t.ex. genom att läsa Diana Walstads bok) och kontrollen över akvariet kan det säkert vara en väg att gå.
          Hehe helt rätt på alla punkter, ska se till att läsa hennes bok innan jag slutar med vatten bytena kör 1/3 varje vecka nu så det är bara att fortsätta, enda kruxet är att man får undvika att virvla upp alt grus och jord vid vattenbytena

          Tack så jättemycket för alla svar, ser framemot om KaOl hittar något i boken som kan vara användbart
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          Arbetssätt...