Nybörjare inom mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Nybörjare inom mäsk

    Efter att ha läst en del om DIY co2 så blev jag sugen för att testa och för sex dagar sen blandade jag ihop min första sats till mäsk enligt detta recept: 5 l vatten, 5 dl socker, 2 msk mjölkpulver, 1 tsk bikarbonat, 2 krm torrjäst.
    Mitt system är byggd med 2 x 5L dunkar med reningsflaska, backventiler och en nutrafin diffusor så hela systemet är på dygnet runt (128L kar)
    Det började bra, bubblorna kom inom några timmar och fortsatte fint i 2 dagar, därefter avtog det helt. Då läste jag att man kunde tillsätta lite färsk jäst och det hjälpte! Men nu efter ytterligare tre dagar minskade bubblandet igen från 1 bubbla per sekund till 1 per 4 sekunder. Är det OK? Gör det inget eller hur ska man göra för att hålla det konstant? Började med en dunk mäsk och en med vatten.
    325L
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    Ha du kolla riktigt nog så de inte läker någon stans?Hade liknande probelm,och de visade sig läka lite lite.Men de va tydligen tillräckligt för att mitt skulle avta.
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Håller med ovanstående.

      Jag kör samma recept som dig. Har ingen färsk jäst i. Kör dock bara en 5L dunk. Mina brukar räcka i 2-3 veckor innan det avtar.
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        OK då får jag limma om med silikon alla slangar igen och se om det hjälper
        325L

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Ursprungligen postat av aneta
          OK då får jag limma om med silikon alla slangar igen och se om det hjälper
          Jag använde silikon och fick det tätt. Har läst många andra som har haft lite problem med silikon dock (för just mäskbyggen) och har rekommenderat karlssons klister istället.
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #6
            Limma slangarna med Super Attack för silikon släpper lätt från den feta plasten.
            Klicka på bilden för större version

Namn: 3845.jpg
Visningar: 2
Storlek: 33,3 KB
ID: 2134197
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Är det inte bättre att använda ett lim med lite volym så att det fyller ut lite? Är inte super attak väldigt rinnande?
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • aneta
                • September 2008
                • 261

                #8
                Fast nu efter att belysningen tänt så såg jag att bubblandet återgick till 1 bubbla per sekund, vad ska jag tro då? Kan det vara temperaturen som ändrar takten?
                325L

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #9
                  Japp, ju högre temp desto mer jäser det.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Har du mäsken stående nära/på ljusrampen? Står det i ett skåp under akvariet tycker jag att det inte borde påverka temperaturen så mycket. Om solen står på i rummet så kanske rumstemperaturen ökar ett par grader under dagen dock.
                    Om det slutar helt under natten känns det ändå som en läcka.
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • aneta
                      • September 2008
                      • 261

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nasso
                      Har du mäsken stående nära/på ljusrampen? Står det i ett skåp under akvariet tycker jag att det inte borde påverka temperaturen så mycket. Om solen står på i rummet så kanske rumstemperaturen ökar ett par grader under dagen dock.
                      Om det slutar helt under natten känns det ändå som en läcka.
                      Ja, mäsken står i skåpet under akvariet och det är rätt så varmt i rummet på dagarna. Kan hända att temperaturen sänks en aning om nätterna. Jag får avvakta, avtar det helt igen så ska jag täppa slangarna bättre.
                      325L

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #12
                        Jag gör också som Nasso,silikon. Håller tätt än så länge.Vi ha fönstrena öppen 24/7 och de påverka inte bubblandet på natten då tempen i regel sjunker.
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nasso
                          Är det inte bättre att använda ett lim med lite volym så att det fyller ut lite? Är inte super attak väldigt rinnande?
                          har du nåt behov av att fylla ut så är det nog lite väl stort hål till att börja med, beror nog på vad man har för slang om cyanoacrylat är ett vettigt lim, skulle absolut välja det före silikon iaf, jag brukar föreslå karlssons just för att det är ett kladdigt elände som fäster på det mesta

                          Kommentar

                          • aneta
                            • September 2008
                            • 261

                            #14
                            Än så länge har jag inte behövt limma om, det bubblar på rätt så stadigt
                            Senast redigerad av aneta; 30 June 2011, 08:01.
                            325L

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Lånar tråden. Ni borrar alltså hål i "korken" och limmar runt slangen antar jag. Men limmar ni även igen korken eller håller den tätt? För 5L dunkar hittar man ju inte hur som helst tänker jag. Eller har ni någon gängtejp eller något sånt som håller tätt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...