Varför görs vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Varför görs vattenbyte?

    Jag har läst lite om växtnäring de senaste dagarna. Nitrat ska ju helst ligga någonstans mellan 5-10 ppm om jag förstått rätt. Lägre gillar cyano och väldigt högt gillar inte fiskar?

    Då kom jag att fundera på varför man gör vattenbyten. Är det bara för att få bort nitrat från vattnet? Eller finns det fler anledningar?

    Kan man då helt enkelt mäta nitratnivåerna i akvarierna och anpassa vattenbyten helt där efter?
    Senast redigerad av Nasso; 19 June 2011, 09:33.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Nitrat är en viktig anledning till vattenbyte, ofta den viktigaste men inte den enda. Även om man har bra balans i akvariet så är det sällan så perfekt inställt att tillförsel och förbrukning går jämt ut av allting, det brukar ackumuleras somligt. Det finns ju andra näringsämnen än nitrat, fosfat t ex. Ibland tillför man ju också näring och då är det så gott som omöjligt att hålla koll på att man tillför allt i exakt rätt proportion till förbrukningen. Även om man har koll på nitrat så kan alltså annat sticka iväg.

    Vidare så bildar nedbrytningen av rester i akvariet en del ämnen som bryts ner väldigt sakta, organiska syror och annat. En hel del av dessa färgar vattnet, det blir gultonat. I akvaristikens barndom var strategin att inte byta vatten annat än i nödfall och då fick man också efterhand ett färgat vatten, det tenderade till att se ut som man höll fiskar i piss för att prata klarspråk, Egentligen var det väl det man gjorde också. Även bortsett från vad fiskarna kan ha haft för synpunkter så ser det ju tråkigt ut.

    Ytterligare en sak är att man i sötvattensakvarier brukar ersätta dunstat vatten med kranvatten. Det som dunstar bort är bara rent vatten medan man med kranvattnet tillför en del mineraler. På längre sikt så ökar man därför hårdheten i akvariet med att tillföra kranvatten utan att ta bort något, har man stark avdunstning så går man i riktning mot en sodasjö.

    Det är alltså sällan balans på allt i ett akvarium, nånting brukar det ackumuleras, näring, gulämnen, mineraler. För att bryta den utvecklingen så behöver man byta ut en del vatten.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Ok. Tack för bra förklaring.

      I ett akvarium utan pmdd borde man väl kunna titta på nitratnivåerna för att se hur stor del av vattnet man behöver byta?

      Så länge man håller nitratet på en bra nivå så borde det vara ok att byta vatten varje, varannan eller till och med var tredje vecka? Eller hinner de andra ämnena komma upp i för höga nivåer snabbare än så?
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Har du bra filter, mycket växter och ett stort kar med lite belastning så kan man givetvis dra ut på vattenbytena, men att hålla på att mäta... vem orkar
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Har du bra filter, mycket växter och ett stort kar med lite belastning så kan man givetvis dra ut på vattenbytena, men att hålla på att mäta... vem orkar
          Nej. Jag menar inte att jag ska mäta varje gång. jag menar att jag ska mäta mig fram tilll hur mycket jag behöver byta. När jag väl kommit fram till det bör det räcka att mäta nån gång ibland så länge man inte introducerar ny fisk/växter osv.

          Jag har ett akvarium med 2st jullar och 6st multisar på 120L. Det är en massa lek i det så där vill jag störa så lite som möjligt
          Sen har jag ett 54L med ett gäng räkor.
          50% i veckan känns onödigt för bägge. Hade varit smidigt att mäta sig fram till lagom mängd/intervall istället

          Tror ni att det är ok med de andra ämnena förrutom nitrat om man byter mer/oftare än 30% var tredje vecka och sen mäter sig fram via nitritet hur ofta/mycket man ska byta?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Du får väll prova dej till det hela..
            Själv byter jag 30% varje vecka med hjälp av vattenslang.
            Blir rutin och inget som besvärer mej att göra...
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13126

              #7
              I ett Tanganyikakar tycke jag inte man ska tumma på de veckovisa vattenbytena!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Det finns många tankar om hur mycket man skall byta och hur ofta, min åsikt är nog att det viktigaste är att man byter, när det gäller mängd och intervall så verkar det fungera med många olika strategier. Inom rimliga gränser och med hänsyn till belastningen då givetvis.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  I Low-tech byter man väl aldrig. Sök på detta om du vill ha info
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Jag byter varannan vecka och det funkar bra hos mig.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    Arbetssätt...