Dimma i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Dimma i akvariet?

    I mitt 200 l akvarium har det blivit dimmigt. Akvariet har varit igång flera år och jag har inte gjort ngt nytt. Så det finns inte mycket av det slaget att berätta om. Allt har lunkat på, tills för 3-4 dar sen när detta hände.
    Det är inte helt kompakt men disigt och det ser inte roligt ut. Jag vet inte om fiskarna tar skada, gör dom det?
    Jag kollade just nitrit, 0,05. Det är väl helt ok.

    Jag har läst här på Zoopet, många trådar. Alla talar om övertäckning och mörkläggning men jag är lite tveksam.
    Sen berättar Kjell om ett preparat i en tråd från... 2005 tror jag. Det heter Dupla Crystal och ska användas tillsammans med tät filtervadd i filtret.
    Är det några nya rön betr detta preparat, finns det fortfarande kvar på marknaden? Är det någon som använt det på sistone?
    Jag skulle vilja prova ngt sånt innan jag börjar med mörkläggning.
    Berätta gärna om det finns annat effektivt, som inte är mörkläggning.
    Senast redigerad av svea; 15 June 2011, 21:44. Anledning: -

    Mina bilder
    Min zoon
  • Almqvist
    • July 2010
    • 76

    #2
    testa easy life filter medium på flaska.. det brukar hjälpa mig

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Dimma är väl tecken på att filtret inte orkar med. Är det dåligt tryck i vattenstrålen (=kloggat)? Har du rengjort filtret på senaste tiden? Utan att veta skulle jag gjort ett 60% vattenbyte och rengjort filtret, samt bytt ut filtervadden.

      Vilket filter har du?

      Kanske är akvariet överansträngt? Har du räknat ut fisk-cm? I ett excelark använd dessa kolumner: Fisksort, längd, antal, tot.
      Multiplicera längd med antal till totkolumnen. Summera totkolumen. Ligger du över 200 kanske akvariet går för hårt.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Tack för era svar. Jag kanske testar easy life.

        Jag har ett Fluval U3 samt ett Fluval 3, bägge innerfilter alltså. De har suttit så sista halvåret.
        Jag rengör dem regelbundet, dvs när de börjar tackla av. Det brukar bli efter 2-3 veckor. Jag tar inte bägge samtidigt.
        Varttenbyte sker var 8-10 dag ung 30%. Denna skötsel fungerar normalt.
        Ang antalet fiskar har jag räknat ut detta, det är normalt med fiskar.

        Om jag gör ett stort vattenbyte, borde dimman försvinna då? Ska jag verkligen göra rent filtren samtidigt? Hmmm???

        Är det ingen som känner till och använt Dupla Crystal?
        Senast redigerad av svea; 16 June 2011, 08:38. Anledning: -

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Låter som att du fått infusorier. Kanske pumpen stått still vid ngt strömavbrott så att filterbakterierna dött eller nått? Kanske du rengjort filtret samtidigt som ett större vattenbyte? Det kan räcka för att slå ut filterbakteriefloran och då kommer infusorier och/eller svävaralger som på posten. Jag har testat att mörklägga o grejja men det hjälpte aldrig. De försvann när balansen i filtret kom tillbaka. Har fått detta flera gånger, dels vid medicinering men även vid uppstart och för hård rengöring.
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Jag har inte haft strömavbrott, tack o lov! Sånt är jättejobbigt. Och då kan jag förstå att bakterierna dör.
            Inte heller har jag gjort vattenbyte samtidigt som filtertvätt, inte ens "större vattenbyte". När jag byter tar jag ung 1/3-del. Men inte samtidigt som filtertvätt.
            Det jag gjorde i början av juni som avviker, är att jag rengjorde bägge filtren samma dag med några timmars mellanrum. Det har jag aldrig gjort förut, antagligen för att det redan då var en aning dimmigt. Men inte som nu. Kan det ha någon betydelse?

            Jag har nu behandlat med Acurel F. Det var den produkten butiken hade hemma. Det är ett slags "klarningsmedel".
            Och så har jag satt in filtervadd ist f makaronerna i FluvalU3.

            Bara att hoppas på positivt resultat.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Efter att ha behandlat med Acurel F 2 gånger (en pr dygn) och rengjort filtervadden, samt tvättat filterpatroner en gång så ser det likadant ut! I går kväll såg det nästan klart ut, men i morse var det nästan lika dimmigt som i början.
              Är det någon här som vet om man kan, och om det lönar sej att behandla en gång till (3:e ggn)?
              Tacksam för hjälp!

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                testa med aktivtkol. det tar ju upp färgämnen, och organiskt skit. man har ju det i filtret efter medicinering.

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Ok. Det följde med ngt "kol" med filtret, det satt intill de vanliga filterpatronerna. Jag tog bort det då när filtret var nytt.
                  Är det sånt, ska jag bara sätt in det i filtret igen? Hjälp mej, jag vet inget om aktivt kol!

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Kapten Zoom
                    • January 2011
                    • 814

                    #10
                    Är du helt säker på att du inte har nitrit. Låter som nitritschock lång väg.

                    Att pytsa i undermedel är jag starkt tveksam till. Riktigt påtagliga vattenbyten är väl melodin? Typ 80%. Och i med Nitrivec eller annan startkultur direkt i filtret.

                    Har du hög belastning fiskcm/volymliter > 1?
                    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                      Är du helt säker på att du inte har nitrit. Låter som nitritschock lång väg.

                      Att pytsa i undermedel är jag starkt tveksam till. Riktigt påtagliga vattenbyten är väl melodin? Typ 80%. Och i med Nitrivec eller annan startkultur direkt i filtret.

                      Har du hög belastning fiskcm/volymliter > 1?
                      jag trodde att nitrit och nitrattest redan var gjort.
                      testa först annars så stör du ju bara bakterierna ännu mer.

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Jag gjorde nitrittest 15 juni (dropp) och det var 0,05. Det är väl helt ok, som jag fattat och läst på instruktionen
                        Nitrat har jag ej gjort. Kan jag göra i morgon.
                        Jag har räknat ut fisk-belastningen och det är ej för många fiskar. För övrigt är det samma mängd som tidigare så varför skulle det ge problem nu?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2885

                          #13
                          Låter ju som infusorie-dimma, men svårt att säga utan en bild på karet. Ett UV-filter löser infusorieproblemet snabbt. Vissa klarningsmedel typ "JBL Clear All" kan hjälpa, men ofta har problemet en tendens att komma tillbaka när effekten på preparatet avtagit.
                          Inusorie-dimma uppstår oftast efter delvattenbyte och när det blivit obalans i karet. Dom triggas bl.a. av färskt vatten och dålig biologisk filterfunktion. Är det infusorier i karet så ser man även hur "dimman tätnar" ifall man gör ett delvattenbyte.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...