Oljig vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    Oljig vattenyta

    Problemet med "oljig" vattenyta började när mitt täckglas gick sönder , visste inte om det berodde på att min ramp är vitmålad och att det kommit fukt som löst upp färgen så jag bestämde mig för att lacka rampen där all färg var, lät det torka i ett dygn.

    Men fortfarande så är ytan oljig fast jag gjort vattenbyte ett par gånger genom att försöka skopa upp "det oljiga", ser lite ut som det blir när det kommer bensin i vatten fast ändå inte riktigt.

    Så mitt problem kvarstår med oljig yta, kan det vara damm (skit från luften)? eller är det rampen? hur får jag bort det iom att det inte går att skyffla bort..
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det är nog bara en proteinhinna. ingen fara för fiskarna.

    du kan ta ett tidningspapper o lägga på ytan så det suger upp det o slänga..

    testa mata lite mindre ett tag.

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #3
      Åh tack hannes, nu kan jag vara lugn puuhh för jag började nyligen med nytt foder till kakadua ynglena något färsk foder kan det möjligtvis vara det?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        eller färsk å färsk jag har det i kylskåpet så..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          aa det kan det nog vara. yngelfoder brukar innehålla rätt mycket protein

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #6
            ahh va skönt då har jag lackat rampen i ,letat täckglas i grovsoprummet och skurit upp fingret helt i onödan
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Och nu skall jag säga nått som får hannesc att se rött

              bubblor......


              bubblor.......


              luftpump....syresten....


              problem borta på 10 min.....


              nu kanske det låter lite som overkill att köpa en liten sketen luftpump för 69 pesos....

              men...om man nu har ett fiskbestånd som kräver viss mat....så kanske problemet återkommer ofta....

              och då är det bra investering....




              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • robbanbobban
                • February 2011
                • 407

                #8
                ja kan tänkas får väl kika runt lite efter en billig luftpump, men tror jag har en sån där luftpump som sprutar upp bubblor,ser ut som en platt diskus kan den fungera?:P fick med den när jag köpte mitt 112 l förstår ni vad jag menar
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av robbanbobban
                  ja kan tänkas får väl kika runt lite efter en billig luftpump, men tror jag har en sån där luftpump som sprutar upp bubblor,ser ut som en platt diskus kan den fungera?:P fick med den när jag köpte mitt 112 l förstår ni vad jag menar

                  inte en susning om vad du menar med platt discus.....(är inte alla discus platta..?....)

                  men om du har en luftpump, så behöver du ju bara en slang på 1-2 meter, och en liten syresten,



                  summa 20-25 kr......









                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    bubblor..... men okej.. i detta fallet kan det vara okej. bara för att lösa ett problem. men så fort proteinhinnan är bort ur med pumpfan! tål inte bubblor........

                    Kommentar

                    • robbanbobban
                      • February 2011
                      • 407

                      #11
                      Kan fota när jag kommer hem vet inte riktigt vad det är aldrig använd utav mig tycker inte om bubblor heller
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #12
                        Haha jag vet bubblelhataren hannes
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          håller med hannesc om principen, vill man inte ha bubblor, så stäng av efter 10 min.

                          är man lite avancerad, så kan man göra som jag gjorde när jag matade med ett visst foder
                          till mina malawis, hade återkommande problem med oljan, så, pump för 69 pesos, minsta
                          hornbach hade, ner i karet, gömd bakom ett par bra stenbumlingar, nära blåset på pumpen,
                          timer på, körde 15 min varje morgon, olja borta.

                          att jag sedan tykte bubblorna var snygga, och efter några veckor satte igång den konstant is another story....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • robbanbobban
                            • February 2011
                            • 407

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            håller med hannesc om principen, vill man inte ha bubblor, så stäng av efter 10 min.

                            är man lite avancerad, så kan man göra som jag gjorde när jag matade med ett visst foder
                            till mina malawis, hade återkommande problem med oljan, så, pump för 69 pesos, minsta
                            hornbach hade, ner i karet, gömd bakom ett par bra stenbumlingar, nära blåset på pumpen,
                            timer på, körde 15 min varje morgon, olja borta.

                            att jag sedan tykte bubblorna var snygga, och efter några veckor satte igång den konstant is another story....
                            haha ja man får väl hoppas att jag inte blir en bubbelälskare.. ^^ men "diskusen" som jag hade hemma var en luftpump av det större laget men fick den inte att fungera...så jag satte luftslangen man får med på innerfiltret så det bubbla hjälper det något eller behöver bubblorna komma underifrån?
                            Senast redigerad av robbanbobban; 16 June 2011, 08:54.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av robbanbobban
                              haha ja man får väl hoppas att jag inte blir en bubbelälskare.. ^^ men "diskusen" som jag hade hemma var en luftpump av det större laget men fick den inte att fungera...så jag satte luftslangen man får med på innerfiltret så det bubbla hjälper det något eller behöver bubblorna komma underifrån?

                              förmodligen inte, räcker med att dom kommer på ytan och spricker.

                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...