Vilka medel är bra att börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dannhepannhe
    • June 2011
    • 6

    Vilka medel är bra att börja med?

    Jag har startat mitt nya akvarium och har precis hällt i dom 2 påsarna man fick med (Actibactol) & (Acticlean) så nu väntar jag bara på att det ska gå en vecka så jag kan slänga i första arten med fiskar. Nu undrar jag vad ni rekommenderar att jag ska köpa för olika medel och tester ETC för att lätt kunna sköta om det?
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Du behöver inte direkt ha några medel i karet om du kör med vanligt kranvatten enligt min mening, dropptest är något som är bra att ha
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Du behöver inte vänta en vecka. Ett dygn räcker bra, men börja försiktigt och ta det lungt med matning. Jag fuskar och kör med seachem stability. Fullt med fiskar direkt
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • dannhepannhe
        • June 2011
        • 6

        #4
        okej men tänkte behöver jag några tester eller något sånt? ph test tänkte jag köpa men såg det finns massor olika co2 och sånna där olika tester vilket är mer eller mindre viktigt och vilka rekommenderas att köpa?

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          PH-test är bara intrassant om du skall testa PH.

          PH är bara intressant om du skall ODLA för kommerciellt bruk, eller om du har extremt svåra fiskar.
          Annars kan man i praktiken strunta i PH, det är bara en sak som man skall veta / hålla koll på när det
          gäller PH.....det skall vara stabilt....vilket det blir om man sköter karet vettigt.


          det enda man behöver i början, det är NITRIT test.

          Köp ett DROPPTEST...sticker = pengar i sjön = värdelösa

          Det kostar cirka 100 svenska starka kronor.....


          Följ instruktionerna som står på paketet.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av dannhepannhe
            okej men tänkte behöver jag några tester eller något sånt? ph test tänkte jag köpa men såg det finns massor olika co2 och sånna där olika tester vilket är mer eller mindre viktigt och vilka rekommenderas att köpa?
            Nitrit är det enda som kan va av nåt som helst värde i början, personligen anser jag att det oxå är bortkastade pengar, lite extra bakteriekultur är inte fel att ha i början men det behöver du inte lägga ut pengar på utan kan fixa själv genom att gräva upp lite jord (helst från en skogsbacke) som du slammar upp i vatten och sen efter nån timme filtrerar, sen tillsätter du vara lite av det vattnet till karet varje dag innan matningen (förvaras i kylskåp)
            Sen nåt som är värt att köpa är PMDD (mycket bättre än alla sorters gödning som du normalt kan köpa i en djuraffär då den är helt komplett (inte inräknat CO2)) för att få fina växter.

            Kommentar

            • dannhepannhe
              • June 2011
              • 6

              #7
              okey tack för tipsen ska köpa bla nitrit test och hoppas mina fiskar kommer trivas

              Kommentar

              Arbetssätt...