Test av Ekextrakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Test av Ekextrakt

    Brukar köra lite ekextrakt för att mjuka upp vattnet lite i uppsala. Jag har alltid kört Amtras men nu testade jag samma från Aquatic Nature. Som natt och dag måste jag säga. Blandade 1ml till 1 liter vatten (20ggr starkare än normaldos) och gjorde "bubbeltestet". Där tar man en lite mängd (1/2 dl) vatten och blåser ner luft genom ett sugrör så att pH sjunker av CO2 i utandningsluften. Ganska fort stabiliseras pH vid ett värde som ska motsvara ca 60ppm CO2. Skillnaden med Aquatic natures ekextrakt och kranvattnet var pH på 6.6 mot strax över 6.7 trots att dosen var x20

    Frågan:
    Rent skit eller har jag missat nåt. Ska inte organiska syror avhärda vatten på samma sätt som torv?

    Med Amtras har jag vid enkeldos snabbt sett en större pH-förändring i akvariet när jag doserar så jag tror den är mycket starkare. Blir att köpa Amtra igen och göra om bubbeltestet med denna.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Frågan är om du jämför äpplen med päron.

    Vad innehåller egentligen produkterna? Är det rena syror, eller buffertar? Om det är en buffert ställd för att ge pH 6.5 så blir bara pH stabilare ju mer du tillsätter.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Ja vad innehåller ekextrakten? Eksaft?

      Det är lätt att skapa lösningar med pH under 4 så jag vet inte hur det skulle buffra vid 6.5 men jag har dålig koll på vattenkemin. Jag trodde att vattnet avhärdas med organiska syror så kH sjunker. Stämmer inte det?

      Dessutom ändrades pH i akvariet från 7.15 till 7.08 enligt controllern trots dubbeldos och då är vi ju en bit från nåt pH den skulle försöka buffra vid. Eg detta som föranledde mina misstankar om att denna produkt var kass.
      Senast redigerad av sme_h; 12 June 2011, 21:52.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av sme_h
        Ja vad innehåller ekextrakten? Eksaft?
        Det ska väl vara avkok av ekbark, men vad vet man? Man kan ju t.ex. justera pH på avkoket med lut, eller borax och få buffertverkan.

        Jag trodde att vattnet avhärdas med organiska syror så kH sjunker. Stämmer inte det?
        Nej, bara starka syror kan sänka alkalininteten (saltsyra, fosforsyra...).

        Dessutom ändrades pH i akvariet från 7.15 till 7.08 enligt controllern trots dubbeldos och då är vi ju en bit från nåt pH den skulle försöka buffra vid.
        Vet man det? Jag försökte titta på Aquatic Nature's hemsida, och där står att Eichen Extract ska ge vatten som är lämpligt för fiskar som vill ha "neutralt till surt" vatten - det kanske buffrar till 7.0? Det är alltid samma problem med akvariekemikalier: det är hemliga lådan. Man vet aldrig vad det är i, och ofta nog inte vad medlet egentligen försöker uppnå.

        Det kan vara som du tror, att Eichen Extract bara är ett "färga vattnet"-medel med liten eller ingen effekt på pH, precis som Tetra Blackwater Extract, men jag vet inte.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag kan inte uttala mig om AN-eksubstrat för det har jag aldrig använt.
          Däremot så har ju Amtra på olika preparat - dels eksubstratet och dels något som kallas för Trop.
          Eksubstratet vet jag sänker rätt rejält (för lågt om man lägger i för mycket) så det får man hålla koll på hur mycket man lägger i och sedan är det inte heller så himla stabilt (börejar stiga igen efter en tid). Trop däremot sänker pH till 6,5 (om jag minns rätt) och där stannar det - dvs överdoserar man så sjunker det inte mer och det håller sig också längre kvar vid det inställda värdet.

          Hur mycket vätska som gick år för att sänka beror i hög grad på vilket KH vattnet har
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...