digital PH-Penna 60 :-

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViktorCollin
    • October 2010
    • 17

    digital PH-Penna 60 :-

    God dag.

    Jag hittade en "PH-penna" på ebay för ynka 10 dollar inkl frakt. och då ingår kalibreringsmedel också
    ebayLänk

    Den ska ha en upplösning på ±0.1 alltså visar ph med en decimal
    Noggrannheten skall vara ±0.1 vid 20°C men max ±0.2.

    Den visar på en uppmätt värde på en liten digital display vilket borde göra att det inte skall vara allt för svårt att hacka den och läsa värdet via en microprocessor och åstadkomma larmfunktioner m.m om man nu vill det.

    Är det någon som har erfarenhet utav dessa?
    Tål dem t.ex att ligga i vattnet konstant eller måste dem tas upp för att inte bli missvisande?

    Kan ju vara värt att testa menar jag
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Det blir väl mycket jobb ändå. Har du ingen uP att sno hem från jobbet så får du väl betala en del för ett EVAL-kit. Och sen lär det väl ta några timmar att få den att snurra och göra nåt vettigt med infon. Beroende på vad för alarm du vill ha kan ju faktiskt en controller räcka.

    Kul projekt annars. Du kan ju alltid koppla den till en mobiltelefon och skicka SMS som varning. Koppla uP till telefonen via systemporten. De stödjer ju extern kontroll via s.k. AT-kommandon
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      För att en digital pH-mätare skall vara lika bra som en vanligt vätsketest så krävs det
      1/ att det finns 2 kaliberingspunkter
      2/ att electroden är utbytbar

      om inte så är det en leksak
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Som Kjell säger så är det viktigt att den kalibreras vid två punkter, gör den det så tycker jag det kan vara värt att testa, du kan ju jämföra resultaten du får med dropptest så märker du ju om den ger något likvärdigt.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        Arbetssätt...