pH- sänka eller ej????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lizzy_123
    • March 2010
    • 71

    pH- sänka eller ej????

    Blir inte klok på detta med pH. Ska man sänka pH:et eller inte??? Har pH 8 i kranvattnet. KH:t ligger på 3. Någon som kan ge mig svar??!!!! Har försökt att prata med olika fiskfolk, & det råder tydligen väldigt olika meningar om detta!!!!
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    Beror på vad du vill.
    Vad för fiskar ska du ha?
    Vilket pH har du i akvariumet?
    Normalt kommer det med ditt pH hamna nånstans runt 7 med ditt kH iaf. Gör inte alltför stora vattenbyten bara. Då hoppar pH
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • Lizzy_123
      • March 2010
      • 71

      #3
      Jag har vanliga sällskapsfiskar. pH ligger på 7,7 stadigt nu efter att jag har satt i torv. Det som är tråkigt är att vattnet har blivit brunt. Jag skulle gärna se att jag kunde ta bort torven för att få vattnet klart igen! Mår fiskarna sämre i ett vatten med pH på 8? Eller kan man ha det så högt? Alla tester (dropptester) visar ju att allt över 7,5 inte är bra?! Vad har det för inverkan på fisken?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        sällskapsfiskar, vilka arter är det?
        om du har okänsliga arter så går det bra, men om det är fiskar från surare vatten så ska du försöka få ner det till ca 7. det beror helt på vilka arter du har.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Du kan alltid sänka pH med ekextrakt eller dyl om du har fiskar som vill detta. Jag tror (vattenkemister rätta mig) syrorna i ekextrakt till skillnad från tex kolsyra sänker kH och gör att pH kommer att bli instabilare. Kräver lite mer tillsyn men så är det. Alternativt kan man ju tillsätta CO2 på ett antal vis så att kolsyra bildas. Det har du säkert koll på hur man gör. Annars är det bara att söka på co2 på forumet
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Lizzy_123
            • March 2010
            • 71

            #6
            Jag har molly, platy, gyppy, svärdbärare, kardinalteror, scalarer, gurami, barber mm.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #7
              Ursprungligen postat av Lizzy_123
              Jag har molly, platy, gyppy, svärdbärare, kardinalteror, scalarer, gurami, barber mm.
              Dessa arter lever ju i helt olika vatten med olika ph! Om du har ett så lågt Kh som 3 så bör du nog inte mixtra med nån ph sänkning!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                "If it works, don't fix it."
                Jag hade inte börjat mixtra med vattnet så länge fiskarna verkar må bra. Verkar de vantrivas på nåt sätt?
                Ut med torven och i med lite rötter hade jag gjort koka rötterna lite först så kan de färga lite mindre. Färgningen är ingen fara dock. Går över efter ett tag.
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Med de fiskar du har ska du inte ha nåt som sänker pH. Bort med torv och ersätt INTE med rötter etc.
                  Kardinaltetrorna vill ha surare men de andra mår nog som bäst runt det pH du redan har (7.7).
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Mecka aldrig med pH i sällskapskar. Kranvatten-pH funkar fint för alla fiskar så länge du bara vill att de ska trivas & må bra, skulle du däremot få för dig att försöka föröka dina neontetror, då kan det vara läge att börja fundera över vattenkemi.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Helt enig med Azur. Mecka inte med vattnet i en sällskapsburk.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        Beror väl på ändå.. Har man "sällskapsakvarium" där alla vill ha surare kan det vara värt att meka. Bara för att nån har sällskapsakvarium (till skillnad från biotop/art-akvarium??) betyder väl inte det automatiskt att det enda syftet är att fiskarna ska överleva?

                        Tema sydamerika är ju ett exempel som många inkl jag kör. Långt ifrån nåt biotopakvarium men jag skulle aldrig ha pH 8 i det.

                        Vill man däremot inte lägga ner tid på akvariet så håller jag med att man inte ska meka. Men det ska inte förväxlas med att ha ett sällskapsakvarium eller inte.

                        Däremot i detta fall stämmer ett högre pH bra med de flesta. Kansk tom bör försöka buffra upp det lite utöver så det blir stabilare.
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        Arbetssätt...