Smittat 'bakterie'vatten ? :O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    Smittat 'bakterie'vatten ? :O

    info om karet:

    54 Liter
    1 Mindre mal
    12 Neontetror
    2 Fullvuxna guppys och ett tiotal yngel i olika åldrar.

    Jag bor i Karlstad där det nyss var en läcka i ett av vattenrören så vattnet hade blivit sutsigt enligt komunen , så därför skulle vattnet kokas eftersom det var bakteriet i vattnet.
    Igår gjorde jag ett stort vattenbyte där jag tvättade större delen av gruset och fklippte bort de döende bladen fårn växterna. ( Jag sparade ca 24 liter )

    Jag tänkte inte på vattenläckan så jag hällde i kranvatten som jag INTE hade kokat.

    När jag tittar på vattnet så är det lite grumligt , vet ej om det är för ''bakterievattnet'' eller bakteriekulturen som jag hällde i.

    Borde jag göra ännu ett vattenbyte eller tror ni att fiskarna ej kommer att skadas av smutsvattnet?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Bakterier eller grumlighet är sällan farlig för fisken...den har ju immunsystem. Värre är dock ifall de använt något medel för att spola rent i rören, som t ex klor.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Och man bör aldrig dricka akvarievatten - iaf inte i mängder...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • roggie_49
        • May 2011
        • 32

        #4
        grumligt på en gång direkt ur kranen eller kom grumligheten senare?

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #5
          När man häller på bakterieflora så blir det grumligt. Det kan vara grumligt allt från 12 timmar till några dagar, därefter blir vattnet kristallklart.

          Kommentar

          Arbetssätt...