Vatten från egen brunn?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Vatten från egen brunn?

    Är det någon här som har vatten till akvariet från egen brunn? Funkar det? Eller vad finns det för komplikationer som kan uppstå? Någon som har erfarenhet?
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Jag har vatten från egen brunn och det funkar utmärkt, sen är ju frågan hur erat vatten är om det är bra eller dåligt, vad ni har för rör typ koppar som kan ge koppar i vattnet eller så.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Hepzheba
      • June 2010
      • 104

      #3
      Vi har kommunal nu, men vill flytta till hus med egen brunn (huset vi vill ha har alltså egen brunn, det är inte den egna brunnen vi vill åt..) Funderar lite i förväg bara. Vad händer om man får koppar i vattnet? Har du lite andra tips på vad man ska kolla efter?

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Läste någonstanns att koppar kan göra att fiskarna mår sämre och lättare drabbas av sjukdom.
        Jag själv har koppar rör men tar alltid kallt vatten och jag har inte mätt upp någon koppar i kranen eller i karen så här funkar det.

        Hoppas fler kan svara på vad man ska kolla efter för jag har bara haft bra ut av vårat vatten.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Koppar är giftigt för fiskar. risken att få koppar i vattnet minskar om man tar kallt vatten, eftersom varmvattnet kan lösa ut koppar. Varmvatten anses inte tjänligt som människoföda, vilketman ska tänka på närman lagar mat, gör välling etc.
          Om man har egen brunn kan man lämna in vatten för analys. Hälsoskyddsnämnden i kommunen kan hjälpa till. Det brukar kosta en slant men man bör göra det, om inte för akvarierna, så för sin egen hälsas skull.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Berserken
            • December 2005
            • 472

            #6
            Har med eget vatten o litar mer på det än kommunalt vatten som kan innehålla olika tillsatser

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Vi har också egen brunn, det funkar utmärkt, och har så gjort i fem år. Fyller karen med ungefär samma temp. (kanske något svalare) på vattnet som jag har i karen, kopparrör har vi också. Har för mig att om rören är nya, finns det risk för att dom kan fälla ur.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Ursprungligen postat av Berserken
                Har med eget vatten o litar mer på det än kommunalt vatten som kan innehålla olika tillsatser
                Tja, bara för att det inte är tillsatser i brunnsvatten, betyder det inte att det är bättre än kommunalt vatten.
                Kommunalt vatten kan komma från en grusås och då brukar det inte innehålla ens klor. Bara för att det kommer från egen brunn behöver inte innebära att vattnet är fullkomligt fantastiskt. Vårt brunnsvatten på landet innehåller så mycket fluor att det inte är lämpligt att ge till barn under ett år.
                Det är inte heller ovanligt att grunda brunnar i jordbruksmark innehåller nitrat från åkrarna, eller tarmbakterier från korna. Att något kommer direkt från naturen betyder inte att det per automatik är ofarligt eller hälsosamt.
                Personligen skulle jag inte låta bli att testa mitt brunnsvatten i min permanentbostad.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mumin
                  Tja, bara för att det inte är tillsatser i brunnsvatten, betyder det inte att det är bättre än kommunalt vatten.
                  Kommunalt vatten kan komma från en grusås och då brukar det inte innehålla ens klor. Bara för att det kommer från egen brunn behöver inte innebära att vattnet är fullkomligt fantastiskt. Vårt brunnsvatten på landet innehåller så mycket fluor att det inte är lämpligt att ge till barn under ett år.
                  Det är inte heller ovanligt att grunda brunnar i jordbruksmark innehåller nitrat från åkrarna, eller tarmbakterier från korna. Att något kommer direkt från naturen betyder inte att det per automatik är ofarligt eller hälsosamt.
                  Personligen skulle jag inte låta bli att testa mitt brunnsvatten i min permanentbostad.
                  Ändrar till att jag litar mer på vårt egna vatten än vår kommuns vatten

                  Kommentar

                  • Midde
                    • August 2008
                    • 250

                    #10
                    Vi har också brunnsvatten. Funkar alldeles utmärkt. Jag brukar alltid ha en hink med vatten som får stå i rumstemperatur. Tror att många metaller sjunker till botten då men är ej säker. Jag häller inte ner bottenvattnet i akvariet. Brunnsvatten kan ju vara så olika. Man kan skicka in sitt vatten för analys.
                    Det är fult att inte ha akvarium

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Nej, metallerna sjunker inte ner till botten när du låter vattnet stå.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • roggie_49
                        • May 2011
                        • 32

                        #12
                        Har borrad brunn, vattnet har högt flourvärde, har kopparrör.
                        Nu till saken, har använt brunnsvattnet till akvarium utan några som helst
                        problem, troligen därför att:
                        kopparrör utan syretillförsel bildar en oxid på insidan som skyddar mot utfällning
                        oavsett det är kallt eller varmt vatten som transporteras.
                        Undantag är nya varmvattenrör men där är utfällningen försumbar, efter en vecka så har den upphört.
                        den flour som finns i brunnsvattnet är helt enkelt en ogiftig flourorganisk förening
                        som avdunstar i samband med att vattnet kommer i kontakt med luft.
                        problem kan föreligga i i om det finns svavelväte i vattnet å andra sidan så avdunstar det ochså efter nån timme
                        så använd du ditt brunnsvatten.
                        Senast redigerad av roggie_49; 27 May 2011, 22:42. Anledning: ja

                        Kommentar

                        • Midde
                          • August 2008
                          • 250

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mumin
                          Nej, metallerna sjunker inte ner till botten när du låter vattnet stå.
                          Nähä, det trodde jag för det har hänt att det blir en rödbrun beläggning på botten som jag tolkat som järn, men det kanske är något annat. Iaf så är det bra att ha mycket växter då de suger upp metaller som järn exempelvis.
                          Det är fult att inte ha akvarium

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Det låter som järnhaltigt slam, och i så fall är det partikelstorleken på slammet som gör att det sjunker,inte järnet i sig, men man kan inte säg att metaller i gemen sjunker för att de är metaller.

                            Vill också passa på att påpeka att det inte alls är så att jag tycker vatten från egen brunn är dåligt på något sätt, utan bara att man inte ska UTGÅ ifrån att det förhåller sig så. För att vara på den säkra sidan, både för sin egen del och för akvarierna, bör man låta testa vattnet.

                            Organiska fluorföreningar kan vara mycklet giftiga, och låter man inte vattnet lufta genom att stå i hink eller liknande sååker det ner i dricks- eller akvarievatten. Organiska mjölföreningar däremot torde fälla ut rätt kraftigt......
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...