Vattenvärden i Kalmar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vattenvärden i Kalmar

    Som jag sett nu så ligger vårt kommunvatten här i Kalmar på ett pH runt 8 och dH 3.0-4.0

    Är detta ett bra vatten i "originalskick" för t.ex. mellanamerikanska ciklider?
    Är det bra nog för ormhuvudsfiskar?

    Något man generellt behöver justera i de värdena för att få optimal tillväxt bland växtligheten t.ex.?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    detta är nog rätt vanliga värden - men dH (GH) är ett ointressant värde, det intressanta är KH/alkaliniteten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Jag "kapar" tråden lite för att reda ut nåt som förvirrat mig lite.

      GH, KH och dH. Jag har aldrig riktigt begripit om dH och GH är samma sak eller om dH är en enhet för att mäta GH och KH.
      Alltså, antingen är GH=dH. Alltså en ren synonym.
      Eller så mäter man både KH och GH i dH. Alltså "Mitt KH-värde är 12 dH". Lite som att både bredd och höjd mäts i cm.

      Någon som kan reda ut det här för mig?
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        detta är nog rätt vanliga värden - men dH (GH) är ett ointressant värde, det intressanta är KH/alkaliniteten
        - Okey, jag hittar inga KH-värden för Kalmars kommunvatten alls. Brukar det värdet vara ett problem från kranen generellt, eller kan man lita på att det är inom ramen för vad de flesta fiskar o växter accepterar?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          dH är egentligen bara en förkortning av tyska (Deutsche) hårdhetsgrader.
          Så de korrekta beteckningarna är egentligen dKH eller dGH beroende av vilket värde man menar. Så dH kan egentligen vara en slarvig förkortning av bägge sakerna, men nu är det som så att det egentligen bara är dGH som man brukar förkorta till GH så om det står dH så kan man med 99% säkerhet anta att det är dGH som avses.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Nasso
            Jag "kapar" tråden lite för att reda ut nåt som förvirrat mig lite.

            GH, KH och dH. Jag har aldrig riktigt begripit om dH och GH är samma sak eller om dH är en enhet för att mäta GH och KH.
            Alltså, antingen är GH=dH. Alltså en ren synonym.
            Eller så mäter man både KH och GH i dH. Alltså "Mitt KH-värde är 12 dH". Lite som att både bredd och höjd mäts i cm.

            Någon som kan reda ut det här för mig?

            - Jatack : )

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              - Okey, jag hittar inga KH-värden för Kalmars kommunvatten alls. Brukar det värdet vara ett problem från kranen generellt, eller kan man lita på att det är inom ramen för vad de flesta fiskar o växter accepterar?
              Absolut - det är KH som är det viktiga.
              Se Zoopets vattenartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                dH är egentligen bara en förkortning av tyska (Deutsche) hårdhetsgrader.
                Så de korrekta beteckningarna är egentligen dKH eller dGH beroende av vilket värde man menar. Så dH kan egentligen vara en slarvig förkortning av bägge sakerna, men nu är det som så att det egentligen bara är dGH som man brukar förkorta till GH så om det står dH så kan man med 99% säkerhet anta att det är dGH som avses.
                Ah. Kanon. Då förstår jag. Har läst på vissa ställen där de skrivit de precis som om de menade GH och på andra ställen har det verkat som at det var enheten de mätte KH och GH i. Jag har till och med sett ställen där de pratar om dH, KH och GH som om det var tre olika värden. De har nog varit lika förvirrade som jag är dock. Eller var... nu är det glasklart! Tackar!
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Absolut - det är KH som är det viktiga.
                  Se Zoopets vattenartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=72
                  - Så när Kalmar Kommun skriver att vårt vatten har en hårdhet på 3.0-4.0 dH, så ger det inte informationen som är viktig ur "fisksynpunkt"?

                  Vet du Kjell - som tydligen bott här i Kalmar - om Kalmar har vettigt vatten vad gäller KH-nivån?

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ingen från Kalmar som kan svara på KH-värden i vårt kommunalvatten här?

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Är det verkligen GH de syftar på här?

                      Jag skulle ju gissa på KH men det är en gissning

                      Kan du inte maila dem och fråga?
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nasso
                        Är det verkligen GH de syftar på här?

                        Jag skulle ju gissa på KH men det är en gissning

                        Kan du inte maila dem och fråga?
                        Med 99% säkerhet är det GH. Kommunerna brukar aldrig mäta KH när de pratar om hårdhet, däremot mäter de alkaliniteten som jag angav ovan och den kan lätt räknas om till KH.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • jockecoolman
                          • February 2008
                          • 38

                          #13
                          Uppsala vattn: dH 8



                          Rör det rör rör det Tallrots

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Med 99% säkerhet är det GH. Kommunerna brukar aldrig mäta KH när de pratar om hårdhet, däremot mäter de alkaliniteten som jag angav ovan och den kan lätt räknas om till KH.
                            - Om du vet hur man räknar om GH till KH....kan du då inte dela med dig och tala om hur man gör, så har jag ju fått svaret på min fråga? : )

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              - Om du vet hur man räknar om GH till KH....kan du då inte dela med dig och tala om hur man gör, så har jag ju fått svaret på min fråga? : )
                              ?????? Det har jag aldrig påstått för det går inte att räkna om GH till KH.
                              Vad jag skrev var att det går att räkna om alkalaniteten till KH och det står i Zoopetartikeln som jag länkade till ovan.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...