Det luktar sump!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Det luktar sump!

    Första sommaren med akvarium, har vi noterat att det sprider sig en "doft" på våningsplanet som akvariet står på. För att tala klartext så luktar det sump när vi kommer hem från jobbet. Är det normalt? Frugan har börjat klaga.

    Jag har försökt Ajaxtorka golven om jag spillt akvarievatten på dem och även skölja alla redskap/hinkar i hett vatten efter användning. Litet osäker på var det kommer ifrån. Närmar man sig akvariet tycker jag inte det luktar mer just där. Dessutom är vattnet i det närmsta kristallklart och det mesta ser ok ut.

    Tacksam för era egna erfarenheter i ämnet sumplukt.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur ofta byter du vatten på karet?
    Lite mer info om karet, invånare/inredning och utrustning vore även önskvärt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      om det nu kommer från karet så kan man få bort dofter med aktivtkol.
      men det tar också bort vissa nyttiga saker, eller?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Sumplukt hör väl mest ihop med att det bildas gas i sanden/gruset?
        Prova gräva runt i botten lite och se om det kommer en massa bubblor som stinker sumpgas (du kan få prova flera olika ställen innan du hittar gasbubblorna), om du får en massa bubblor så är mitt tips att gräva runt ordentligt i hela botten och sen göra ett så stort vattenbyte som möjligt (lämna bara några cm för fiskarna på botten) direkt efteråt, du lär isåfall få upp mängder med skit i vattnet som annars ligger i bottenmaterialet och förmultnar och bildar sumpgas (som dessutom är giftig för fiskar).

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Ok, ska testa det.

          Vad gäller vattenbyte försöker jag vara återhållsam med det. När jag började med pmdd körde jag 50% VB per vecka och fick ruggigt med tofsalger.

          I det nya karet har det kommit litet cyano men i övrigt inga alger. Jag brukar kolla på bladen och på båten, de är bra indikatorer. Jag kör nu med 10-20% VB per vecka. Fast karet är så nytt, bara en månad, så frågan är om man kan dra några slutsatser ännu. Jag flyttade iofs över en del inredning och ytterfiltret från förra karet.

          Det jag egentligen ville fråga var om det "hör till" om man håller på med akvarium att det alltid ligger en fadd doft över det hela. Ungefär som folk som har schäfer eller labrador alltid har en ganska tydlig hundlukt över hela bostaden, vara sig de vill eller inte.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Har i min lägenhet 6 st akvarium. Men har aldrig kännt lukten av dom när jag kommit hem. Inte heller har jag hund lukt fast jag har 2 Engelska Staffar. Så kanske kan det vara så att du behöver göra något större vattenbyten är 10-20%.. sikta mot 30% minst. Du skriver heller inte vad du har för fiskar i karet då detta kan spela roll på algerna som uppstår. Då du bara haft karet i en månad så bör det räknas som under uppstart fortfarande. Men inte direkt nystartat då du ändå flyttade det inkörda filtret till det nya karet.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

              #7
              Re ecco:

              Eller så är du hemmablind?

              Karet har guldfiskar, mollys, tetror och 3 sorts malar. Samt ett gross med traditionella akvarieväxter, några snabbväxare, några anubias.

              Här är en bild tagen alldeles nyss:
              Bifogade filer
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Luktar det sump, dåligt vatten eller gammal jord?
                Cyano luktar ganska markant gammal jord, och ett kar med lite sådant mög kan lukta ganska ordentligt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #9
                  Alltså, öppnar jag locket och stoppar ned näsan, luktar det i princip inget speciellt. Skulle säga jord om något.

                  Jag tror spontant att det är allt runt omkring som luktar, tvättstugans tvättställ som löpande får bakteriefyllt akvarievatten på sig, alla hinkar, håvar, skrapor mm som står och konar. Sen om det kommer spill på golv, på skåpsidan, det som ligger under locket och drar. Alltså allt som inte ligger i akvariet. Det är nog min spontant gissning. Att akvariehobby luktar, så är det bara.

                  Men sen är frugan extra känslig också (liksom barnen också iofs )
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    Nu har jag flera akvarier förr hade jag alla i samma rum men nån lukt fanns inte utom just när jag fick problem med sumpgas i ett av karen, man måste ju dock samla skit i botten innan man får sånna problem så är karet bara nån månad gammalt är det nog inte därför.
                    Har man en engelsk staffe luktar det väldigt sällan så mycket (har själv en), gäller nog alla korthåriga hundraser om man sköter dom, är oxå uppväxt med schäfer och då känns det långt innan du gått in i huset att där bor en hund och ingen stans i närheten av detta ska ens sumpgas i ett kar lukta.
                    Hinkar, skrapor och håvar mm kan ju bara lukta om dom är blöta, börjar fundera om du har dålig ventilation i bostaden eller bara en fru med superkänslig näsa, du kan ju alltid be henne baka kanelbullar annars, så gör dom ju vid husvisningar om det finns en unken lukt över huset som dom vill maskera

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Haha, bullbak låter perfekt! Eller wunderbaum.

                      Eller så har jag sumpgas i karet. Låt mig återkomma om någon vecka med besked hur det utvecklat sig.
                      (Familjen har iofs gnällt i kanske 2 veckor om detta.)

                      Ha det bra!
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • ecco
                        • November 2010
                        • 500

                        #12
                        Har dom klarat 2 veckor kan dom klara 2 till. Börjar ju ändå bli varmt o skönt ute så öppna några fönster åt dom stackars familjemedlemmarna. För akvariet ser kanon ut i mitt tycke.

                        Men som du sa tidigare. Kanske är ja lite hemma blind ändå.
                        Ska prova ta hit mamma i helgen o se om hon tycker det luktar akvarium utblandat med hund.
                        Sambons blogg om våra akvarium.
                        http://mizan3.bloggsida.se/
                        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                        Kommentar

                        Arbetssätt...