Enkel CO2-guide för amatörmäskaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    #31
    Ursprungligen postat av Nasso
    Säg att mäsken producerar en enhet koldioxid per timme. En smal slang rymmer en enhet koldioxid och en grov slang rymmer 10.
    En smal slang fylls därför på en timme. En grov på 10 timmar.
    När slangen är full så produceras en enhet per timme som inte får plats i slangen och därför åker ut i akvariet. Det är både för smala och grova slangen. Det är bara initiala fyllningen som tar tid.

    Det är dessutom enklare att hantera en smal slang. Den tar inte lika mycket plats i akvariet och syns inte lika mycket. dessutom är den enklare att dra in i ett innerfilter.
    - Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #32
      Ursprungligen postat av hawkse
      Om du bara låter det bubbla rakt ut i karet kommer du inte få någon effekt alls.

      Väljer du att använda en diffusor (t ex syresten, cigarettfilter, keramikdiffusor) krävs det ju ett visst arbetstryck innan gasen tränger igenom diffusorn och producerar små bubblor.

      Har du bestämt dig för att istället slå sönder bubblorna genom att t ex leda slangen in i ett ytter- eller innerfilter som slår sönder bubblorna blir det naturligtvis inget tryck att tala om. I det sistnämnda fallet är det troligen bättre med så tunn slang som möjligt för så jämn bubbeltakt som möjligt.

      Dvs, tunn slang släpper många, mindre bubblor som löses kontinuerligt medan en grov slang släpper färre, stora bubblor som både kan bli svåra att slå sönder tillräckligt men också kommer för långt isär.

      Tror nog du ska satsa på tunn slang.
      - En slags diffusor hade jag ju tänkt mig, förmodligen en sådan där "trä"-syresten inuti ett pumpfilter så att bubblorna får passera både sten och impeller, men om bubbelstorleken spelar någon roll innan den passerar de här två fördelarna undrar jag.

      Om det vore en fördel med smalare slang av den anledningen....varför väljer inte alla en slang med väääääldigt liten innerdiameter då?`

      Vill man ha mikroskopiska (ja, nästan iallafall) bubblor, vore det bästa att låta gasen passera genom en väldigt fin injektionsnål. Då är bubblorna så små att de t.o.m passerar orörda genom ett system med syresten och impeller.

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #33
        Ursprungligen postat av perfetto
        - Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )
        Ja. Men slangen måste ju fyllas först. Det måste bli tryck i systemet för att det ska börja bubbla. Hur grov slang du har påverkar inte hur mycket som bubblar i akvariet. Bara hur lång tid det tar att få tryck i systemet.
        Man kan använda backventil också för att systemet inte ska förlora tryck när man gör en ny mäsksats så att det kommer igång igen snabbare.
        Ser inga fördelar med att använda grov slang. Bökigare att hantera och svårare att dölja i akvariet.
        Men det funkar så om du redan köpt slang så är det bara att köra på den. Annars kostade luftslang 12kr/m när jag köpte min så det är ingen större investering, om du slulle vilja köra med sån.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #34
          Ursprungligen postat av perfetto
          - En slags diffusor hade jag ju tänkt mig, förmodligen en sådan där "trä"-syresten inuti ett pumpfilter så att bubblorna får passera både sten och impeller, men om bubbelstorleken spelar någon roll innan den passerar de här två fördelarna undrar jag.

          Om det vore en fördel med smalare slang av den anledningen....varför väljer inte alla en slang med väääääldigt liten innerdiameter då?`

          Vill man ha mikroskopiska (ja, nästan iallafall) bubblor, vore det bästa att låta gasen passera genom en väldigt fin injektionsnål. Då är bubblorna så små att de t.o.m passerar orörda genom ett system med syresten och impeller.
          Tveksam till att du hittar en syresten med en annan anslutning än smal syreslang. De är tänkta att använda med luftpump och luftslang.

          Jag tror de flesta kör med led vanliga tunna luftslangar.

          Injektionsnål hade kanske funkat.... akta så inte fiskarna sticker sig på den bara
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • hawkse
            • December 2009
            • 781

            #35
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )
            För maximal upplösning av koldioxiden är det lättare om du sprider ut tillförseln över tiden. Det blir både jämnare tillförsel och jämnare koldioxidhalt i vattnet. Det torde t ex vara svårt att lösa en bubbla om 10 mm i diameter bara genom att slå sönder den med en impeller. Hellre 8 st 4 mm bubblor på 10 sekunder än en enda 10 mm bubbla var 10:e sekund. Men visst, har du en bra extern reaktor så kanske det inte spelar så stor roll.

            Ska du ändå köra gasen genom en diffusor/syresten så spelar som sagt slangens grovlek mindre roll mer än i det praktiska att hitta passande prylar att ansluta och att kröka ned slangen i karet.

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #36
              Var tusan hakar hittar man en backventil i plast för 6 mm-slang?? Inte på Bauhaus i allafall.

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #37
                nån som säljer delar för gassvetsning har för den tjockleken, men det är troligen billigare att bara köpa en ny slang och en billig backventil som man brukar ha istället.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #38
                  Ursprungligen postat av Fuzzop
                  nån som säljer delar för gassvetsning har för den tjockleken, men det är troligen billigare att bara köpa en ny slang och en billig backventil som man brukar ha istället.
                  - Billig backventil som man brukar ha? Det är ju precis en sådan jag letat efter : )

                  Var köper man dem? 6 mm är slangen, och det är väl ingen ovanlig diameter i akvariekretsar?

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #39
                    6mm är extremt ovanligt i akvariekretsar om du inte menar ytterdiametern men den är det inte som man ska mäta utan innerdiametern när man pratar slangar, standard innerdiameter är 4mm och en sån backventil kan du köpa i vilken djuraffär som helst.

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #40
                      6/4mm är väl vanlig luftslang. Precis som fuzzop säger kan du köpa sånna i de flesta djuraffärer (man har den för att det inte ska komma in vatten i en luftpump så att den förstörs.)
                      Annars har pwss det.

                      De brukar kunna fixa frakten ganska bra. Så om du bara beställer en sån skulle jag gissa att de kan skicka i brev.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #41


                        eller en sån om man inte har så bråttom, kostar runt 10kr med frakt.
                        Har själv en tetratec ventil som jag är måttligt nöjd med då det rinner vatten genom den när jag har gasen på (kör låg bubbeltakt i ett trycksatt system).

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #42


                          köpte nyss en sån till mig själv som ersättare

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #43
                            Ah, tack för klargörandet. Jag trodde 6 mm innerdiameter var "normal" size på slangen. Om 4 mm är gängse standard så finns ju allt på Guldfisken här i Kalmar : )

                            Tackar o bugar för tipsen.

                            Kommentar

                            • Klotte
                              • February 2007
                              • 621

                              #44
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              Ah, tack för klargörandet. Jag trodde 6 mm innerdiameter var "normal" size på slangen. Om 4 mm är gängse standard så finns ju allt på Guldfisken här i Kalmar : )

                              Tackar o bugar för tipsen.
                              Japp, jag köpte alla grejer utom dunkar och lim på guldfisken. Håll lite koll på dina backventiler, en av mina slutade fungera efter ca 1 år. (Den hade kladdat igen av mäskrester.)
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentar

                              • perfetto
                                • March 2008
                                • 1593

                                #45
                                Ursprungligen postat av Klotte
                                Japp, jag köpte alla grejer utom dunkar och lim på guldfisken. Håll lite koll på dina backventiler, en av mina slutade fungera efter ca 1 år. (Den hade kladdat igen av mäskrester.)
                                - Jag handlade också där. Köpte även en diffusor som finfördelar CO2-bubblorna såpass att de knappt syns : )

                                Kommentar

                                Arbetssätt...