Enkel CO2-guide för amatörmäskaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Enkel CO2-guide för amatörmäskaren?

    I mitt nya projekt - 720 - har jag tänkt mig att CO2-tillsätta på det gamla ohederliga sättet med mäskdunk.

    När jag Googlat runt efter guider på hur man går tillväga, hittar jag alla möjliga svar som ibland motsäger varandra t.o.m.

    Jag tänker mig en rejäl dunk med lämplig mäskblandning som via en slang ner mot botten på tanken får avsätta sin bildade CO2. Så långt verkar det inte omöjligt (sånär som på att många tycks ha svårt att få systemet tätt), men sedan kommer det till någon mekanik som ska slå sönder/finfördela själva bubblorna så att de löses i vattnet och inte i ytskiktet. Det är här jag inte riktigt förstår mekanismen. Finns det någon TYDLIG bild på en sådan lösning, eller är någon pedagogisk nog att förklara för en fullständig newbie?

    Många frågor har jag sett kring hur mycket CO2 man kan låta bubbla ner utan att fiskar tar stryk alternativt att algerna blommar vansinnigt. Finns det någon vettig o enkel förklaring till hur man lättast avgör vad som är lagom och hur man når dit utan att köpa ett helt laboratorium?
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Ursprungligen postat av perfetto
    I mitt nya projekt - 720 - har jag tänkt mig att CO2-tillsätta på det gamla ohederliga sättet med mäskdunk.

    När jag Googlat runt efter guider på hur man går tillväga, hittar jag alla möjliga svar som ibland motsäger varandra t.o.m.

    Jag tänker mig en rejäl dunk med lämplig mäskblandning som via en slang ner mot botten på tanken får avsätta sin bildade CO2. Så långt verkar det inte omöjligt (sånär som på att många tycks ha svårt att få systemet tätt), men sedan kommer det till någon mekanik som ska slå sönder/finfördela själva bubblorna så att de löses i vattnet och inte i ytskiktet. Det är här jag inte riktigt förstår mekanismen. Finns det någon TYDLIG bild på en sådan lösning, eller är någon pedagogisk nog att förklara för en fullständig newbie?

    Många frågor har jag sett kring hur mycket CO2 man kan låta bubbla ner utan att fiskar tar stryk alternativt att algerna blommar vansinnigt. Finns det någon vettig o enkel förklaring till hur man lättast avgör vad som är lagom och hur man når dit utan att köpa ett helt laboratorium?
    Här en enkel och bra guide http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm enligt mig
    Du mäter pH:t och KH:t och kollar i en CO2-tabell för att få reda på hur mycket CO2 du lyckas lösa upp.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Tack robbanbobban, det var verkligen en utförlig beskrivning med bilder o allt : )

      Dock finns det uppenbart delade meningar om ifall man verkligen lyckas slå sönder CO2-bubblor med syresten eller pump....och det är väl lite dit jag vill komma också. Hur är det egentligen?

      OM det inte är ett effektivt sätt (eller värdelöst, som vissa skriver?) att låta bubblorna passera syresten eller pumpimpeller - hur gör man i så fall på bästa sätt?

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        Tack robbanbobban, det var verkligen en utförlig beskrivning med bilder o allt : )

        Dock finns det uppenbart delade meningar om ifall man verkligen lyckas slå sönder CO2-bubblor med syresten eller pump....och det är väl lite dit jag vill komma också. Hur är det egentligen?

        OM det inte är ett effektivt sätt (eller värdelöst, som vissa skriver?) att låta bubblorna passera syresten eller pumpimpeller - hur gör man i så fall på bästa sätt?
        Som i guiden så är det en syresten som är intryckt i pumpen, pump är otroligt mycket mer effektivt gentemot bara en syresten fastän du har ex. citronträ som blir små fina bubblor , vissa använder trappor som bubblan får klättra upp för http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2d4e356b7fca26 men jag föredrar pump får då kan du stänga av under natten med timer då växterna inte förbrukar någon CO2
        Senast redigerad av robbanbobban; 20 May 2011, 12:54.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av robbanbobban
          Som i guiden så är det en syresten som är intryckt i pumpen, pump är otroligt mycket mer effektivt gentemot bara en syresten fastän du har ex. citronträ som blir små fina bubblor , vissa använder trappor som bubblan får klättra upp för http://www.guldfisken.se/beta/catalo...2d4e356b7fca26 men jag föredrar pump får då kan du stänga av under natten med timer då växterna inte förbrukar någon CO2
          - Om du stänger av pumpen under natten, fortsätter väl ändå bubblandet från dunkarna ut i karet....även om de inte finfördelas då?

          Är det för att det kan bli för hög CO2-halt som du väljer att stänga av under natten? Kan det bli för hög halt i ett 720 om man bara använder mäsk-metoden alltså?

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #6
            Helt korrekt det blir en stor bubbla som bubblar upp till ytan vilket inte löser sig alls mycket japp CO2 förbrukas som sagt inte under natten så om man har otur så kan några fiskar stryka med, men jag tror om det ska lösas för mycket så ska du ha en riktigt saftig dunk för att komma upp i sådana mängder , jag gör det därför jag har ett 73 liters kar och ganska bra fräs på mäsken , så därav så stänger jag av under natten, men jag tror att du behöver en saftig dunk för att det ska ge gått resultat i ett 720 liters kar :P så ja visst kan det blir för mycket löst om du kör med en pump och du får en bra upplösning... nu kanske allt blev krångligt men kort summerat så tykcer jag att man ska stänga av på natten för att förhindra en olycka
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              I ett kar av den storleken skulle man nog inte behöva stänga av upplösningen nattetid om du inte blandar en gigantisk mängd mäsk (typ 30liter eller mer), när det gäller så stora kar så är nog främsta skälet att stänga av nattetid att man får så ojämna nivåer av co2 och det är just detta som kan trigga alger, det är dock ganska normalt att man får en del alger när man börjar med mäsk då det ger lite ojämna nivåer men även att växterna inte riktigt är vana vid denna mängd co2 så dom tar en liten stund på sig att anpassa sig, att smyga igång med en liten mängd mäsk är allså inte fel

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Att lösa stora mängder co2 med ett innerfilter (och en syresten) är dock ganska svårt så för ett 720liters får du kanske leta nån annan lite mer komplicerad metod om du vill köra över 10liter mäsk, kör du mindre mängd så kan du istället skita i allt vad mätningar heter då du knappast lär komma upp i några stora mängder löst co2, det kan dock va av intresse att iaf leta efter nån metod där du får 100% upplösning av gasen som typ en reaktor kopplad till ett innefilter.

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Jag tänker mig att köra med ett par större dunkar som överlappar varandra i jäsningen för så jämn tillförsel som möjligt, men då är det nog i storleksordningen 3*10 liter eller nåt för så stor vattenvolym, tänker jag mig.

                  Det vore verkligen intressant att höra hur man enklast går tillväga för att smula bubblor tillräckligt, om det inte hjälper med syresten inuti en pump.

                  Fråga nummer två blir ju - är någon CO2 alls bättre än ingen? Jag tänker mig en situation där jag inte lyckas få ut mer än kanske 10-20% av produktionen i vattenbufferten.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #10
                    3*10liter blir en del mäsk så då är den nog en bra ide att försöka på till bättre upplösning, finns olika sorters reaktorer som man normalt kopplar till ytterfilter som funkar riktigt bra och skaffar du en eller ett par magnetventiler kan du styra detta lite bättre.
                    Och jo det gör stor skilnad även om man bara kan tillföra 10-20% av vad som är optimalt, kör själv trycksatt system numera och siktar på typ 10% och det ger ändå en vettig förbättring mot inget alls.

                    Kommentar

                    • roggie_49
                      • May 2011
                      • 32

                      #11
                      Kapar tråden lite här, snackar vi om samma koldioxid som man kör i läskeblask?
                      Senast redigerad av roggie_49; 20 May 2011, 21:12.

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        #12
                        Ja

                        Kommentar

                        • roggie_49
                          • May 2011
                          • 32

                          #13
                          ok, iom att jag är ny inföe detta med co2, (fanns inte på början av -80) så blir min tankegång
                          enl. följande, sodastreamtub, ventil, slang, syresten i trä, funkar vetef-n ? nån som har en uppfattning?

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            jodå det funkar fint med den kombinationen, finns bara ett par problem och det är att en sodastream flaska är ganska liten så du får fylla på ofta om du har ett stort kar men framför allt så har dom en egen specialgänga på tuben så du behöver en adapter till ventilen som kostar runt 500kr (inte lyckats hitta nån billigare) och då kan man lika gärna köpa en brandsläckare för 500kr som räcker mycket längre för dom pengarna.
                            utöver det du nämnt så behöver du nog en nålventil för att kunna justera in flödet (den vanliga kranen brukar inte vara så exakt) och om du inte vill skruva av och på dagligen så får du lägga en 100kr på en magnetventil oxå.

                            Kommentar

                            • roggie_49
                              • May 2011
                              • 32

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fuzzop
                              jodå det funkar fint med den kombinationen, finns bara ett par problem och det är att en sodastream flaska är ganska liten så du får fylla på ofta om du har ett stort kar men framför allt så har dom en egen specialgänga på tuben så du behöver en adapter till ventilen som kostar runt 500kr (inte lyckats hitta nån billigare) och då kan man lika gärna köpa en brandsläckare för 500kr som räcker mycket längre för dom pengarna.
                              utöver det du nämnt så behöver du nog en nålventil för att kunna justera in flödet (den vanliga kranen brukar inte vara så exakt) och om du inte vill skruva av och på dagligen så får du lägga en 100kr på en magnetventil oxå.
                              TAck för ditt svar, det var bara principen som jag ville ha bekräftad, så om jag har följt dig rätt, så är det brandsläckare, huvudventil, nålventil och magnetventil. Styrningen av magnet ventiln, hur är den uppbyggd alternativt finns det någon/några ritningar att tillgå på hur det hela är uppbyggt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...