Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • milli
    • March 2011
    • 29

    Grumligt vatten

    Jag har idag startat upp ett 112 L akvarium och fått jättegrumligt vatten.
    Jag undrar om det är normalt? Har tvättat gruset noga 2 gånger.

    Tack på förhand!

    /Milli
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    Ganska normalt att man inte får bort allt damm ur sanden/gruset, gör flera stora vattenbyten på en gång om du inte har några fiskar än, lägg gärna in en tallrik som du kan spola in det nya vattnet på så det inte virvlar upp nytt skit vid varje byte.
    Annars om du bara låter det vara (inte orkar byta massa vatten tex.) så brukar det ge sig på några dar om filtreringen är tillräcklig (eller inte för grov), om inte så finns det flockningsmedel att köpa som gör att dammet klumpar ihop sig och fastnar bättre i filtret, undvik sånt som kallas flytande filtermedium bara för det är oftast värdelöst till just detta (och till det mesta annat oxå).

    Kommentar

    • Uffelpuff
      • February 2010
      • 95

      #3
      kan även vara så att du fått sånna organismer va fan de nu heter.

      prova att ha belysningen släckt i akvariet ett par dagar om du inte fått i fisken än.

      fick själv det trodde också först att det var damm från gruset men när det inte la sig efter 3 dagar så fråga jag på djuraffären och de sa att de kunde vara nån vattenorganism.

      släng i ett riktigt inkört filter och kör utan belysning några dagar fick jag bort mitt grummel.
      försvann på bara nått dygn men körde 3 för att vara säker ville inte att de skulle överleva.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Infusorier menar du? Låter konstigt att få det huxflux utan någon belastning, i mina öron.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          med ett bra filter brukar stendamm kunna försvinna oxå på några dar, men visst kan man prova att ha släckt några dar, dom flesta växter klarar 3 dar utan problem och fiskarna behöver ju inget ljus alls egentligen så det gör ju ingen skada att ha lite släckt.

          Kommentar

          • Fishya
            • November 2009
            • 43

            #6
            Jag tror definitift att det är gruset om du bara tvättat det 2 gånger. Det beror ju förstås på hur du menar. att du sköljt ur det 2 gånger eller blandat det med händerna noga under rinnande vatten. Jag brukar tvätta gruset så tills vattnet som jag häller ur hinken med gruset i är rent dvs inte grumligt.
            Lycka till!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              om det precis 'är nystartat så är det med all säkerhet gruset. brukar inte ens hjälpa om man tvättar gruset i timmar. det blir grumligt vid nystart ändå. men det ger sig efter ett para dagar. bara ta det lugnt. tålamod är en viktig akvarist-egenskap!

              Kommentar

              Arbetssätt...