Uppstart tänkte jag rätt men gjorde fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bobbyfuller
    • October 2005
    • 538

    Uppstart tänkte jag rätt men gjorde fel?

    Började igår uppstarten av ett 230 liters kar. tvättade grus och placerade det i karet, Kopplade in tetratec ytterfiltret, Tog sedan vatten från mitt 125 liters kar, Det jag sedan gjorde är min fråga. Tog skumfilter patronerna från innefiltret i mitt 125 liters (2 rektangulära filer 20x4 cm) och kramade ur dessa i mitt 230 liters kar, Min tanke var att överföra lite skit och bakterier till det nya karet & filtret. Får nu röra runt med handen i karet då skiten lagt sig ovan på gruset så det sugs in i filtret. va detta rätt tänkt men fel utfört eller?
    /Simon
    **Juwel Trigon 190L**
    If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
    If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    De bra bakterierna sitter i själva filtersvampen. Inte i fiskbajset och matrester som fastnar utanpå.
    Oftast brukar man ha ett par inkörsfiskar som går in karet långsamt. Matar sparsamt. Om du kramar ur en skitig svamp tror jag det blir för mycket skit helt enkelt. Risken är att det blir en nitritspik. Att krama ur en massa skit i akvariet är ungefär samma sak som att stoppa i en massa fisn från början.

    Eller är jag helt ute och cyklar?
    Kan du slammsuga upp skiten?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • chricka
      • February 2009
      • 198

      #3
      Att krama ur ett redan inkört filter är ett bra sätt att skynda på uppstarten . Så jag tycker du gjort helt rätt och brukar göra likadant själv när jag startar upp nått nytt och har inte haft några nitrit problem men man får ju ta det lite lugnt med fiskköp i början iaf .

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Helt rätt gjort bobbyfuller och du kan med fördel krama ur filtret från det andra karet flera ggr i veckan nu under uppstartsmånaden
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Du gjorde helt rätt - att krama ur ett filter från ett akvarium som är igång är ett bra sätt att få igång nyttobakteriekulturen - det bbrukar räcka med 1 gång.
          Sedan kan man gärna också ha några få fiskar i akvariet redan från starten det snabbar bara på processen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Låter som du gjort allt rätt, varför det blir stopp i filtret förstår jag inte såvida du inte lyckats få en massa stora skräpbitar från det gammla som sätter igen insuget, kanske du kan sätta nån form av förfilter över insuget för blir det så lätt igensatt lär du nog få problem med det även i framtiden annars.

            Kommentar

            • Nasso
              • November 2010
              • 719

              #7
              Kan någon förklara detta för mig?

              Om man har en filtermatta som det är en massa skit på, matrester, döda blad, bajs. Varför är det fördelaktivt att hälla ner en massa sånt i akvariet?
              Att skrapa ner en massa fiskskit i akvariet borde vara samma sak som att låta fiskar gå och bajsa i det.

              Tänk er att man ska starta igång ett 54L akvarium. Hemma har man ett 400L akvarium med 40st fiskar. I filtret sitter det fiskskit från 40 st fiskar som ännu inte är nedbrutet. Sen skrapar du ner fiskskiten i 54L karet. Detta upprepar du flera gånger under inkörsperioden. Är inte det samma sak som att låta 40st fiskar gå in ett 54L?

              Det är uppenbart att jag missar nåt eftersom alla andra svarar tvärt emot vad jag svarar Jag förstår absolut att det är fördelaktigt att stoppa ner ett inkört filter. Men att bara skrapa/krama ner fiskbajs, döda växtdelar och matrester i akvariet? Sitter inte de bra bakterierna fast i svampen? Hjälper det verkligen att krama ur svampen för att de ska hänga med över till nya akvariet?

              På första inlägget låter det som att det inte finns något förfilter:
              "Tog skumfilter patronerna från innefiltret i mitt 125 liters (2 rektangulära filer 20x4 cm) och kramade ur dessa i mitt 230 liters kar, " utan det är förfiltret/mekaniska filtret som kramats ur i akvariet.
              Senast redigerad av Nasso; 14 May 2011, 16:42.
              /Emil Andersson
              120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                En hel del av ammoniumet går direkt från fisken ut i vattnet, knappast så at allt är bundet i den fasta avföringen. Hur skulle annars vattentester fungera om allt var bundet i skiten på botten? Sedan är det heller inte så att allt bryts ner/omvandlas i filtersvampen då det praktikt taget sker på alla ytor i akvariet. Till sist så sitter inte alls alla bakterier fast i svampen då de även kan leva i biomassan.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                Arbetssätt...