Varför dör mina växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Silkisif
    • August 2009
    • 96

    Varför dör mina växter?

    Jag har två akvarier, ett 50 l och ett 75 l.
    Min fråga är helt enkelt - varför klarar sig inte finbladiga växter i det stora, när de växer som ogräs i det lilla?
    Det lilla har sämre lampor, typ energisparglödlampor (gammal ramp). Det stora har juwels lysrör.

    Vad behöver jag ha hemma för tester för att kolla om vattnet är ok? Jag har bara nitrit, och använder en sticka för att mäta pH= väldigt oprecist.

    Vad beror det på? Samma vatten från ung samma tillfälle, kan tilläggas.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Det enda man kan göra för att mera säkert lyckas med akvaríeväxter är:
    1. Bra bottensubstrat (ev. gödning)
    2. Bra belysning (typ & mängd)
    3. CO2 tillsats
    4. PMDD
    Trots allt detta kan det ändå krångla men chansen att det växer och växer bra ökar ju dramatiskt.
    I annat fall får man förlita sig mera på ren tur eller slumpen, om man så vill. Detta gör att ibland så funkar det i ett kar men inte i ett annat, trots att man tycker att förutsättningarna är helt lika.

    Kommentar

    • Silkisif
      • August 2009
      • 96

      #3
      Supertack
      Måste fråga, vet du/någon annan hur de gör i affärerna? Inte i växtkaren då alltså, utan där de har fisk. Har de i någonting där?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Silkisif
        Supertack
        Måste fråga, vet du/någon annan hur de gör i affärerna? Inte i växtkaren då alltså, utan där de har fisk. Har de i någonting där?
        Ifall du menar att dom tillsätter något preparat i fisk-karen? Skulle knappast tro det. Inte annat än vid problem med sjukdomar osv. Tror inte ens att dom tillsätter typ Aquasafe eller liknande vid vattenbyte.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          vad har du för fisk i ditt stora kar?
          kan det vara någon av fiskarna där som käkar på de finbladiga växterna?
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Silkisif
            • August 2009
            • 96

            #6
            Jag har tre ancistrusar som skulle kunna vara bovar, och en jäkla massa tylomelanior (suck). Men jag tycker inte att jag har sett dem käka på växterna. Å andra sidan sover jag när det är mörkt, och det är då de har kul.. Har även en armé körsbärsräkor som säkert har kul med växterna?

            Kan man göra något åt det? Om inte, finns det någon annan växt än anubias som faktiskt kan klara sig?

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #7
              anubias är väl bland de tåligare växterna så jag kommer inte på någon som är tåligare
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              • Silkisif
                • August 2009
                • 96

                #8
                Haha, jag vet. De där jäkla anubias, det är så tråkigt att bara ha en tät skog anubias och inget mer

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #9
                  haha ja kan bli lite tråkigt men det finns ju ett par olika sorters anubias
                  Växter från bacopa släktet borde också fungera
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  Arbetssätt...