Höja KH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tess86
    • May 2011
    • 19

    Höja KH?

    Jag är på gång att starta upp ett akvarium, först med en del växter och sedan stoppa i fiskar. Där jag bor har vi väldigt mjukt kranvatten. Hur mycket kommer hårdheten påverkas av bottengruset (engelsk sjösten och blästersand), växter osv.? Behöver jag något preparat för att höja KH? Det kanske är lite svårt att svara på exakt, jag får ju göra tester när det varit igång ett tag. Men om KH är för lågt, vilket är det bästa sättet för att höja det?
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Bikarbonat är bra för att höja KH men det höjer även pH.

    Kolla i stycket om pH. Där står en del om bikarbonat.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Tess86
      Jag är på gång att starta upp ett akvarium, först med en del växter och sedan stoppa i fiskar. Där jag bor har vi väldigt mjukt kranvatten. Hur mycket kommer hårdheten påverkas av bottengruset (engelsk sjösten och blästersand), växter osv.? Behöver jag något preparat för att höja KH? Det kanske är lite svårt att svara på exakt, jag får ju göra tester när det varit igång ett tag. Men om KH är för lågt, vilket är det bästa sättet för att höja det?
      Det går inte att veta i vad mån bottengruset påverkar KH eftersom det finns engelskt sjögrus som både är kalkhaltigt och inte kalkhaltigt - så kolla.
      Info finns i Zoopets Artikelavdelning under Akvarievatten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Mjukt vatten är ju ingen nackdel. Du får väl mäta KH i kranvattnet. Karbonathårdhet mellan 3-5KH fungerar bra. Engelskt akvariegrus kan innehålla en del kalk men ev. pH/KH höjande effekt brukar avta rätt snabbt är min erfarenhet.
        Kommunalt vatten i t.ex. Gbg är mjukt och har KH3-4 enligt mina mätningar och det har aldrig varit något problem i mina kar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Mjukt vatten är ju ingen nackdel. .
          Jo väldigt mjukt vatten, dvs ett KH på 3 eller under 3 (som vi har i större delen av Sverige) är en klar nackdel eftersom det ger ett instabilt pH
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jo väldigt mjukt vatten, dvs ett KH på 3 eller under 3 (som vi har i större delen av Sverige) är en klar nackdel eftersom det ger ett instabilt pH
            Har aldrig märkt detta, utan bara konstaterat åtskilliga gånger hur stabilt och svårt det är att påverka pH trots relativt lågt KH. Instabilt pH för mig har bara betytt att pH stigit, aldrig tvärtom. Men det var ju innan införskaffande av en bra CO2-anläggning. Men det kanske är vad du menar med instabilt?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Har aldrig märkt detta, utan bara konstaterat åtskilliga gånger hur stabilt och svårt det är att påverka pH trots relativt lågt KH. Instabilt pH för mig har bara betytt att pH stigit, aldrig tvärtom. Men det var ju innan införskaffande av en bra CO2-anläggning. Men det kanske är vad du menar med instabilt?
              Har man mycket växter i akvariet så kan pH-värdet variera med hela 3 enheter mellan dag och natt vid mycket mjukt vatten.
              Slarvar man med vattenbytena så sjunker pH snabbt vid mycket mjukt vatten etc etc.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Har man mycket växter i akvariet så kan pH-värdet variera med hela 3 enheter mellan dag och natt vid mycket mjukt vatten.
                Slarvar man med vattenbytena så sjunker pH snabbt vid mycket mjukt vatten etc etc.
                Skriver under på varje ord. Drog förra sommaren ut vattenbytena till tiodagars intervaller istf veckoliga och rasade ned på noll i kH med mycket svajigt pH till följd.

                När jag i vintras missade att ratta in bubbeltakten på CO2 efter påfyllning av flaskan kom jag hem tre timmar efter ljuset tänts till en tjutande ph-kontroller och ett pH på över åtta (från 6.7 nattetid).

                Jodå, det svajar bra vid lågt kH.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Har bara upplevt just stigande pH som ju är kopplat till CO2 konsumtionen hos växterna. Vid god belysning kan ju pH sticka upp rejält på kvällen. Däremot har jag aldrig upplevt dippar neråt oavsett uteblivna delvattenbyten vid semesterresor eller liknande.

                  Kommentar

                  • Tess86
                    • May 2011
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nasso
                    Bikarbonat är bra för att höja KH men det höjer även pH.

                    Kolla i stycket om pH. Där står en del om bikarbonat.
                    Praktiskt att man kan höja med bikarbonat. Läste i den tråden att bikarbonat endast höjer pH till 8 någonting och att man därför inte kan överdosera bikarbonat, låter praktiskt för en nybörjare

                    Kommentar

                    • Tess86
                      • May 2011
                      • 19

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Det går inte att veta i vad mån bottengruset påverkar KH eftersom det finns engelskt sjögrus som både är kalkhaltigt och inte kalkhaltigt - så kolla.
                      Info finns i Zoopets Artikelavdelning under Akvarievatten
                      Jo, har tänkt på det själv att man antagligen inte kan svara på i förväg hur gruset påverkar KH. Eventuell effekt kommer ju säkert att avta i längden också.

                      Kommentar

                      • Tess86
                        • May 2011
                        • 19

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Mjukt vatten är ju ingen nackdel. Du får väl mäta KH i kranvattnet. Karbonathårdhet mellan 3-5KH fungerar bra. Engelskt akvariegrus kan innehålla en del kalk men ev. pH/KH höjande effekt brukar avta rätt snabbt är min erfarenhet.
                        Kommunalt vatten i t.ex. Gbg är mjukt och har KH3-4 enligt mina mätningar och det har aldrig varit något problem i mina kar.
                        Ja, jag ska ta och skaffa KH-test och mäta hur det egentligen ligger till, vet bara att vi har mjukt vatten här.

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tess86
                          Praktiskt att man kan höja med bikarbonat. Läste i den tråden att bikarbonat endast höjer pH till 8 någonting och att man därför inte kan överdosera bikarbonat, låter praktiskt för en nybörjare
                          Se bara till att tillsätta det långsamt så vattnet inte ändrar sig för snabbt på en gång!

                          Kommentar

                          • Tess86
                            • May 2011
                            • 19

                            #14
                            Ja, det ska jag tänka på

                            Kommentar

                            Arbetssätt...