Nitrivec, hur använder jag det? Nitritproblem!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Rooth
    • May 2011
    • 14

    #16
    Nitrit nivån på 0 mg/l nu i 2 dagar, vattnet är kristallklart och alla fiskar lever! Börjar dra ner på vattenbyte nu då.

    Tack för alla råd!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #17
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      varför ska vi använda nitrivec? har man såna problem med bakteriekulturen byter man väl förhoppningsvis vatten tillräckligt mycket för att det nästan ska vara kranvatten i karet hur som helst.. vattenbyten avlägsnar nitrit, nitrivec kallar jag en bluffprodukt tillsammans med "start-bakterier".. har du en kris, byt vatten och skit i att mata, har du långvariga problem med nitrit har du inte tillräcklig filtrering.. case closed..
      Jag håller med om att har man återkommande nitritproblem så har man troligen en otillräcklig biologisk filtrering MEN att nitrivec skulle vara en bluffprodukt är BS, På ett par timmar kan man få ner nitriten vid problem, vattenbyten däremot löser bara problemet tillfälligt och risken för en bomerangeffekt är stor!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #18
        jag har bara i nitrivec i ett nystartat kar för inte FÅ så´na problem. tillsätter man en gång i veckan den första månaden är risken för nitrit nästan omöjlig.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          Jag håller med om att har man återkommande nitritproblem så har man troligen en otillräcklig biologisk filtrering MEN att nitrivec skulle vara en bluffprodukt är BS, På ett par timmar kan man få ner nitriten vid problem, vattenbyten däremot löser bara problemet tillfälligt och risken för en bomerangeffekt är stor!
          menar inte bluffprodukt i bemärkelsen att den inte skulle fungera.. jag menar att man har större problem än något som nitrivec kan lösa om man behöver det kontinuerligt
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #20
            Om man som jag är lite otålig ibland kan nitrivec skynda på den naturliga processen lite. Jag har haft riktig obalans 2 gånger. En i samband med medicinering och en gång i uppstart av ett kar då jag gjorde en massa nybörjarmisstag. Då var nitrivec en god hjälp.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #21
              hmm jag lärde mig den hårda vägen att det en lång process att få ett stort kar att fungera... funkar av någon anledning helt annorlunda än mitt hundra liters kar i badrummet... Det verkar som man måste lära sig varje volym - hur den fungerar - vad man skall tänka på och så vidare - alla allmänna råd är just det - allmänna... hoppas nitrit halten stabiliserat sig nu..
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              Arbetssätt...