Skippa räkorna o skaffa fiskar istället??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Skippa räkorna o skaffa fiskar istället??

    Hej på er
    Jag står i valet och kvalet att sluta med räkor helt och hållet.... Men jag vill inte egentligen.

    Jag har tre st räkkar, 1 på 30 liter och 2 på 15 liter. Jag har just nu Körsbär och Blue Tiger. Har tre kar för att försöka urvalsodla lite.

    Problemet är att jag inte har bra vatten för räkor.... Vi har egen brunn med rejält surt vatten 5,5-6 i PH vilket gör att vi får massa utfällningar från rören i vattnet. Koppar framförallt men vi har också mycket järn i vattnet.
    Vi använder vattenfilter som gör att PH går upp till 7 och då slipper vi utfällningar men nu har det hänt två gånger att filtermaterialet tagit slut tidigare än vi räknat med vilket inneburit massdöd i räkkaren :-(

    Så nu vet jag inte om jag ska ge upp.... och skaffa guppys eller andra småfisk och ha i karen istället.

    Vad tycker ni. Ska jag ge upp eller kämpa vidare. (nu har jag bara 3- körsbär och 1 blue tiger kvar då alla andra dött sista veckan. I övrigt har jag 1 st Malawibalja på 260 lit, 1 st yngelbalja på 54 liter och 1 st 17 liters med endlers och rasbora merah)
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Det är ju lite kämpigt att inse att man inte kan ha det man vill i sina akvarier räkor är ju känsligare av sig det låga pht i sig är väll ingen nackdel iaf till crystal räkor kann ni inte ta vattnet direkt i källan där jag antar ni har plastslang då jag antar att det är fram och i huset problemet uppkommer. Kan ju vara ide att titta på att dra en pem slang eller liknande till akvarievatten.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Precis, det är inte det låga PHt som ställer till det utan att det fäller ut metaller ur rören.
      Vad menar du med pem slang? Du menar att dra den direkt från pumpen vid brunnen så man slipper rören? Hm, det kanske kunde funka...

      Fast jag vet inte om PH är så lågt egentligen för om man häller upp vatten i ett glas så är det ph 5,5 men om du låter det stå en dag så är det PH 7 så det ändrar sig självt...
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Pem är grövre plast slang med tillhörande kopplingar genom att minimera i värstafall gammla galvade rör och koppar rör minimerar du också chansen till utfällning av metaller.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Jag har också egen brun med lika surt vatten som du, det enda filter vi har mellan är bomullsfilter som plockar bort partiklar, vi har även mycket järn i perioder, mina räkor klarar sig bra.
          Hur gör du när du bytar vatten blandar du kallt och varmt eller tar du bara kallt, jag har för mig att det utsöndrar mer koppar när man tar av varmvattnet, (vi har också koppar rör jag kör alltid med kallt vatten)
          Kan ph bli mer när det står? det måste jag kolla har inte testat det, men mina kar ligger på jättelågt ph nästan jämt så jag måste fylla på med bikarbonat emellanåt.
          Har du kollat med koppartest i kallt och ljumet vatten?
          Har du tur så kanske du inte behöver lägga ner räkorna för dom är ju jättetrevliga villket du också verkar tycka.
          Annars tyckte jag iden med att ta vatten från källan var bra.
          Eller(vet faktiskt inte hur denna iden är)men om du tar vatten från något av dina andra kar vid vattenbyten? hur är värdena i dom skulle det funka Kanske?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • toggaj
            • November 2009
            • 220

            #6
            Du kan ju också prova att köra enligt Walstadmodellen, dvs. Inga vattenbyten och mycket växter. Jag har ett sådant 54-liters igång sedan fyra månader med räkor och guppy och hittills fungerar det utmärkt.
            Senast redigerad av toggaj; 02 May 2011, 15:50.

            Kommentar

            Arbetssätt...