Står vid ytan vid vattenbyte!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Står vid ytan vid vattenbyte!!

    Hej på er
    Jag har haft ett 260 liters Malawikar i ca 1 år. Har alltid kört 50% vattenbyte 1 gång i veckan och det har alltid gått bra och inte varit några fiskar som betett sig konstigt. Men nu helt plötsligt så sista två gångerna så när jag bytt vatten så ställer sig nästan alla vid ytan och där står de i några timmar....

    Vad är fel??? Jag har inte ändrat några rutiner utan allt är som vanligt.

    PH i karet ligger på 8 som det brukar, PH ur kranen är 6 men det går upp till 7,5-8 om det får stå någon dag eller några timmar. Ingen nitrit ur varken kran eller i karet. Temp ca 27 grader. Brukar ha lite kallare när jag fyller på så det går ner till ca 24 grader.

    Någon som vet vad som hänt?

    Alla fiskar mår bra idag (bytte vatten i går kväll).
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kan vara tempen just.

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Ok, ska fylla med lite varmare nästa gång då :-)
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        testa det. står de inte vid vattenytan så är ju problemet löst :P

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Brukar iofs vara vanligare med fiskar som går upp till ytan om du byter med för varmt vatten, kallare vatten brukar inte ge den reaktionen.
          Luftar du ur vattnet vid bytet eller byter med en slang rätt ner i karet?, skulle kunna tänka mig att dom kanske har lite mer klor i vattnet nu på vårkanten om du har kommunalt vatten.
          Men sen om fiskarna inte står vid ytan och flämtar utan bara mera uppehåller sig i den övre delen av karet så behöver du kanske inte vara så orolig iaf

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            De stod vid ytan. Men jag vet nog vad som var fel nu. Alla mina räkor har dött så något var riktigt fel!! Kollade värdena i kranen och PH var nere på 5.5 vilket innebär mängder med koppar och annat skit i vattnet. Filtermassan har tagit slut för tidigt.... suck.
            Så nu måste jag fixa filtermassa så PH går upp till 7 igen så det inte fäller ut massa metaller i vattnet.

            Det var nog en PH chock de fick fiskarna? Eller vad tror ni? För inte reagerar det på metaller på det viset??

            (jag har alltså egen brunn med suuuurt vatten och därför har vi ett filter som höjer ph för att vattnet inte ska fräta sönder rören)
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Låter som du hittat felet iaf, så surt vatten kan knappast vara bra för fiskarna, metaller ger väl normalt en mera långsam förgiftning.

              Kommentar

              Arbetssätt...