pH förändringar=döda fiskar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ebbabrun
    • March 2011
    • 10

    pH förändringar=döda fiskar??

    Nu har den sista fisken dött. Jag har haft nanoakvarium i ca 6 veckor. Hade i för många fiskar på en gång, och var nästan övertygad om att det var nitritproblem som orsakade fiskdöd. Nu har jag testat med sticka och alla värden ser bra ut (nitrit, nitrat, pH (surt men normalt), men KH ligger på 3.

    Jag har testat flera gånger vid olika tillfällen med samma resultat.

    Hur reagerar fiskar på pH-svängningar? Kan de dö och vilka symptom får de innan de dör?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av ebbabrun
    Nu har den sista fisken dött. Jag har haft nanoakvarium i ca 6 veckor. Hade i för många fiskar på en gång, och var nästan övertygad om att det var nitritproblem som orsakade fiskdöd. Nu har jag testat med sticka och alla värden ser bra ut (nitrit, nitrat, pH (surt men normalt), men KH ligger på 3.

    Jag har testat flera gånger vid olika tillfällen med samma resultat.

    Hur reagerar fiskar på pH-svängningar? Kan de dö och vilka symptom får de innan de dör?
    Lägger man i alla fiskarna en gång så får man i regel nitrit så det är sannolikt det som du har haft
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ebbabrun
      • March 2011
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Lägger man i alla fiskarna en gång så får man i regel nitrit så det är sannolikt det som du har haft
      Men den sista fisken dog i måndags och jag gjorde testet i tisdags och i onsdags vid olika tillfällen. Nitriten kan väll inte försvinna så snabbt?

      Vad tycker ni jag ska göra? Omstart? Fortsätta med vattendelbyten (fast utan fisk)?

      Kommentar

      • ebbabrun
        • March 2011
        • 10

        #4
        Nu har jag tagit med mig vatten till Herkules zoo. Det visade inget fel på vattenvärderna, t.ex. nitrit och nitrat. Något förhöjd pH, men inget som förklarar fiskdöden. Troligtvis alltså någon bakterie/svampinfektion. Ska jag starta om akvariet eller hälla i medicin (har kvar endel sedan kampfisken fick fenröta) i akvariet?? Tips tas tacksamt emot. På zoobutiken rekommenderade de att göra en omstart.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jodå nitrit kan försvinna på några timmar
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #6
            jag tycker du ska starta om med lite fisk sen kör du med vatten byten 30% i veckan (vissa tycker man ska vänta längre med vattenbyten i början). ha väldigt lite fisk i början, mata sparsamt och tillför bakteriekultur vid samband med vattenbyten.

            Kommentar

            • Fishya
              • November 2009
              • 43

              #7
              Tjena tjena!
              Tänkte bara höra mo någon här vet ungefär hur lång tid det tar att sänka ph från 6.5 till 5???

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det beror väl på vad du använder och vattnets buffringsförmåga - med en stark syra så tar det väl sisådär 1 sekund
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...