Kycklingspad i akvariet - katastrofplan, hjälp!!??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    tycker fortfarande att större vattenbyten hade varit bra.

    men du har ändå fixat detta bra! man lär ju sig av erfarenheter som detta.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #17
      Ja du... om det var 0,4 mg/l _ammoniak_ i vattnet så tror jag allt hade dött... ammonium månne. Det ska iaf ligga på icke mätbart om det ska vara bra, så du har lite mer att jobba på. Ser ändå ingen direkt fara, fisken verkar ha piggnat till (observationer kan många gånger slå mätningar med hobbytest). Vattenbytena instämmer jag i, men hade kört något mer, iaf 20 procent. Tillsätt vattenberedningsmedel för att kontra ev. kloraminer. Tror också du kommit undan detta lindrigt ändå. Keep up the good work!!

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        jag hade gjort större vattenbyten. 10% är inte så mycket. jag hade nog kört på upp mot 50% varje dag.
        Dessutom är det nog inte så bra att tvätta filtret med det kasserade vattnet eftersom fettet från kycklingen sätter igen porerna och det kan ge väldigt intressanta effekter på djurbeståndet - speciellt microberna... främjar icke syreanvändande bakterier med intressant svavelproduktion... skulle jag tro
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #19
          Jo, jag har tagit lite mer än 10%-iga vattenbyten. 20-30% har det blivit.

          OK, det ska säkert vara ammonium. My bad. Eller om mängden var fel.

          Alltså, jag undrar om det var så mycket fett i det där upptiningsvattnet. Fett skulle väl dessutom lägga sig på ytan och synas, vilket det inte har gjort. Särskilt med mina kassa pumpar, som inte drar runt så mycket vatten. (Kollade på ett ytterfilter när jag var i djuraffären - funderar på det!).

          Det är nog mest protein som PatrikMalmö sa skulle jag tro.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #20
            Mm, tippar på protein. Kyckling är inte särdeles fett och jag tror som du att det isf lagt sig på ytan.

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...