Hur håller man ett lågt pH värde stabilt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Hur håller man ett lågt pH värde stabilt ?

    Hej!

    Jag har köpt en hel del rötter till mitt akvarium, och de kommer nog att sänka pH värdet ganska mycket i början. Men sedan kommer rötternas förmåga att sänka pH värdet att avta och pH värdet kommer såsmåningom att öka.
    Hur gör jag för att få pH-värdet stabilt på ungefär 5,5-6?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trycksatt Co2 som styrs via controller är det smidigaste/bästa som får pH:t att bli stabilt i de nivåer du vill ha. Men varför vill du ner så långt med pH:t?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Spongeduck
      • June 2009
      • 366

      #3
      Jag ska ha en Sydamerika biotop, och de flesta fiskar inom den gruppen trivs ju i lägre pH grader....
      Trycksatt CO2 är nog inte ett alternativ för mig, tyvärr.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Håller du ett pH runt 7 så är det lugnt, om det inte är rena survattenfiskar som tex Heckeldiskus du ska ha. Bättre med ett stabilt pH än ett som åker jojo!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Håller du ett pH runt 7 så är det lugnt, om det inte är rena survattenfiskar som tex Heckeldiskus du ska ha. Bättre med ett stabilt pH än ett som åker jojo!
          Håller med!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Spongeduck
            • June 2009
            • 366

            #6
            Ok, tack för svaren.

            Men hur håller man pH:t runt 7 då?
            Så vitt jag vet är vattnet i kranen svagt alkaliskt. Eller kommer de olika nedbrytningsprocesserna av bajs, döda blad och annat att hålla pH:et nere en bit ?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jepp, med rötter, växter och invånare i karet kommer pH:t att hamna runt 7, om man inte har något alkaliskt som i sin tur höjer det istället. Detta i normala fall, med säkert något undantag som kan bekräfta regeln...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jepp, med rötter, växter och invånare i karet kommer pH:t att hamna runt 7, om man inte har något alkaliskt som i sin tur höjer det istället. Detta i normala fall, med säkert något undantag som kan bekräfta regeln...
                Men har man en del växter och skapligt med ljus så sticker ju pH iväg igen.. I sådana fall är man tillbaka till CO2.
                Men sparsamt med växter, ljus och delvattenbyten och inget alkaliskt i karet så funkar det ju. Även om det tar lite tid innan processerna i akvariet kommit igång.

                Kommentar

                Arbetssätt...