Lera på " Dragon Stone"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Lera på " Dragon Stone"

    Hej, har köpt en del stenar till räkakvariet. Stenarna gick vid namnet " Groudnscape sten" på affären, och ser väldigt lik ut den dekorationssten som kallas " Dragon stone", som man hittar i många akvarier på google och aquascaping siter.

    På stenen finns det mycket av en rödaktig lera. Jag vill helst inte behöva ta bort exakt all lera som finns på stenarna, eftersom leran ger stenarna en mer naturlig look. Dessutom känns det nästan omöjligt att ens lyckas ta bort all lera.

    Och nu kommer frågan: Kan denna röd-brunaktiga lera vara farlig för invånarna i akvariet ? Jag vet att räkor är känsliga mot koppar, men vet inte om det finns sådant i leran eller ej.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    "Röd lera" är väl antagligen laterit. Innehåller i så fall säkert en hel del järn, men är antagligen inte farlig. Kan kanske grumla vattnet.

    Fast säker kan man inte vara utan att exakt veta vad det är.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Jag har köpt en hel del Dragonstone, men inga av dessa har haft någon sådan lera på sig. Personligen skulle jag nog blötlagt dem och sedan försöka skrubba bort leran för säkerhets skull.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Spongeduck
        • June 2009
        • 366

        #4
        Får väl försöka att ta bort det mesta så gott jag kan.

        Tack så mycket för svaren !

        Kommentar

        Arbetssätt...