Stigande ammonium/ammoniak, noll nitrit, noll nitrat, efter en månad med nya akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merlin70
    • April 2011
    • 4

    Stigande ammonium/ammoniak, noll nitrit, noll nitrat, efter en månad med nya akvariet

    Ett nytt försök av en snart smådesperat nybörjare.
    Eftersom jag inte fått ett enda svar på mitt inlägg från den 13 April, här en omformulerad variant:

    Jag hittar hur många inlägg som helst om bekymmer med nitrit (och en del nitratdiskussioner).

    Finns ingen annan som någonsin har drabbats av hög ammonium/ammoniakhalt i sitt akvarium?

    Eftersom det har gått över en månad sedan starten och nitrit och nitrat fortfarande är noll medan ammonium/ammoniak sakta sakta stiger tolkar jag det så att filterbakterierna inte har kommit igång ännu, trots tre omgångar bakteriekulturer av tre olika tillverkare.

    Kan det finnas något ämne i det kommunala vattnet som tar död på bakterierna direkt? I så fall vilket? Kan man testa det....?

    Självklart änvänder jag vattenberedningsmedel, så de vanligaste problemämnen borde tas om hand genom det.

    Akvariet är ett nyköpt Juwel Vision 260 med två ancistrus och fem metriaclima estherae.

    Någon idé - någon?
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Har du någon fisk i akvariet, i så fall hur många och vilken/vilka sorter?
    Har du växter, i så fall hur mycket?
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Ursprungligen postat av Merlin70
      två ancistrus och fem metriaclima estherae.
      5 totalt som jag kan läsa det..
      Antar jag att det är iaf...
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Ursprungligen postat av ecco
        5 totalt som jag kan läsa det..
        Antar jag att det är iaf...
        Missade det
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • Steff777
          • August 2010
          • 295

          #5
          Ursprungligen postat av Merlin70
          Ett nytt försök av en snart smådesperat nybörjare.
          Eftersom jag inte fått ett enda svar på mitt inlägg från den 13 April, här en omformulerad variant:

          Jag hittar hur många inlägg som helst om bekymmer med nitrit (och en del nitratdiskussioner).

          Finns ingen annan som någonsin har drabbats av hög ammonium/ammoniakhalt i sitt akvarium?

          Eftersom det har gått över en månad sedan starten och nitrit och nitrat fortfarande är noll medan ammonium/ammoniak sakta sakta stiger tolkar jag det så att filterbakterierna inte har kommit igång ännu, trots tre omgångar bakteriekulturer av tre olika tillverkare.

          Kan det finnas något ämne i det kommunala vattnet som tar död på bakterierna direkt? I så fall vilket? Kan man testa det....?

          Självklart änvänder jag vattenberedningsmedel, så de vanligaste problemämnen borde tas om hand genom det.

          Akvariet är ett nyköpt Juwel Vision 260 med två ancistrus och fem metriaclima estherae.

          Någon idé - någon?
          Vad har du för vattentester?
          //Stefan Lindgren

          Kommentar

          • Merlin70
            • April 2011
            • 4

            #6
            Hej!

            Tack för engagemanget!
            Det är två ancistrus och fem metriaclima estherae, men inga växter.
            Jag testar vatten med Seras dropptester.
            Jag har kontrolltestat vanligt kranvatten och fått rimliga resultat, så testerna borde nog fungera, även om noggrannheten säkert inte är 100 %ig.

            Har ni några tips?
            Jag funderar på att köra en omgång toxivec och eventuellt en omgång nitrivec efter det.

            Några idéer?

            Tack

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Gå in på hemsidan för vattenverket där du bor och kolla om de använder kloramin. I så fall måste du använda ett vattenberdeningsmedel, vilket inte är samma sak som bakteriekultur.
              Ammonium/ nitrat är pH-beroende, så det beror på vilket pH du har i vattnet.
              Om du vill läsa om vattenkemi på ett bra och lättfattligt sätt så rekommenderar jag boken "Från arapaima till öronål" av Gabriella Ekström.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Merlin70
                • April 2011
                • 4

                #8
                Hej, och tack för tipset!
                pH är 8, mycket stabilt.
                Jag använder easylife vattenberedning för att bli kvitt eventuell kloramin (det står på hemsidan att vattnet kloreras ibland vid behov).
                Vet naturligtvis inte hur pass effektivt det funkar (vattenberedningen alltså), har inget kloramintest i min testlåda. Kanske något att komplettera med....

                Kommentar

                Arbetssätt...