Nybörjare behöver (expert?)hjälp med vattenkemi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merlin70
    • April 2011
    • 4

    Nybörjare behöver (expert?)hjälp med vattenkemi!

    Hej alla duktika vattenkemister!
    Jag är nybörjare och även om jag känner att jag har läst på rätt duktigt så behöver verkligen råd av någon som redan KAN.

    Jag har ett Juwel Vision 260, igångsatt den 12/3 -11 med kommunalt vatten. pH 8, kH 7.
    Jag har också egen brunn med hyfsat liknande värden, dock med mycket järn, därför bestämde jag mig för att enbart använda kommunalt. Vid uppstart använde jag Easylife vattenberedning och JBL Denitrol filterstartbakterier enligt doseringsanvisning.
    Jag använder Sera Aquatest för vattenanalyserna (dropp-tester).
    Fiskarna matas ytterst sparsamt högst varannan dag (de första tre veckorna mera sällan, ca två ggr i veckan).

    16/3 satte jag in 2 st Ancistrus.
    22/3 satte jag in 5 st Metriaclima estherae (röd zebra)
    27/3 vattenvärden: pH 8, kH 7, Nitrat 0, Nitrit 0, NH4 0,5 (motsvarar NH3 0,03).
    Vattenvärdena förblev oförändrade till 2/4 dvs tre veckor efter start.
    2/4 vattenvärden: pH 8, NH4 1,0. För att få ner ammoniakhalten ett litet vattenbyte på 35 liter (med easylife vattenberedning enligt anvisning).
    4/4 fortfarande hög ammoniak (NH4=1,0, pH 8). Ett vattenbyte till, 40 liter (med easylife vattenberedning enligt anvisning).
    Efter tre veckor från start verkar alltså kväveomvandlingen inte fungera alls. Jag tillsatte Easystart i två omgångar.
    8/4 fortfarande samma, NH4=1,0 mg/l. NO2=0. Köpte och tillsatte Sera Nitrivec.
    Fortsatte mäta vattenvärden varannan dag.
    13/4 fortfarande ingen förändring, NH4=1,0 mg/l och NO2=0. Ingen bakteriell omvandlingsprocess verkar ha kommit igång, efter numera drygt fyra veckor.

    Snälla duktiga vattenkemister:
    Vad kan ha gått fel?
    Som jag förstår det borde efter fyra veckor och flera omgångar startbakterier av olika fabrikat någon omvandling till Nitrit (och sedan Nitrat) ha kommit igång?
    Eller???

    Det positiva är att fiskarna än så länge ser ut att må bra!
    Men visst längtar jag efter att kunna pusta ut och med gott samvete kunna sätta in fler fiskar!

    Tacksam för alla kompetenta tips & råd!!
Arbetssätt...