Vad är fel? Vattnet luktar blä och fiskarna mår dåligt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Men tydligen inte luktfritt!
    Jag tror Visual hade liknande problem med sitt nya filter och burkar. Det luktade tydligen gammla strumpor! Tydligen hade han något filtersubstrat från Ehim som luktade illa.
    Nej, det vara lavasten för dammbruk som stank när jag plockade ur det och inget fick bort lukten. Om det nu var den som orsaken till att karet gjorde en illamående när man kom in i rummet låter jag vara osagt. Jag minns dock inte vad jag gjorde med karet som åtgärder, det letandet i projekttråden överlåter jag till andra.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Vad är det för fel på vanlig hederlig kvartssand?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Är väl inget fel på det? Jag provade kattsand när jag startade nanokaret mest för att så otroligt många var nöjda med det och det kostar 'ingenting'. Sen fanns det ju kvar av påsen att det räckte precis till 54-litaren, så då fick den också det.

        Jag kommer - inte ens innan det här - ha det i 160-liters dock, mest för det är helt hopplöst plantera i när det är nytt, och det 'yr' en hel del, väldigt lätt att det virvlar runt vid VB osv.

        Det luktar fortfarande ve och fasa ur karet, men alla invånare mår plötsligt prima. Båda överlevande platysarna simmade omkring som om ingenting någonsin varit knas imorse, och undrade om man aldrig skulle få någon frukost på det här stället. Även honan som hela dagen igår låg på botten och som jag seriöst funderade på att avliva för hennes egen skull.

        Så, jag begriper ingenting jag..

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Nystartat kar, det är klart det är ammoniak/nitritspik. En sån spik luktar inte ammoniak, utan det luktar "kemiskt" och "giftigt" pga att ammoniaken är blandad med merkaptaner. En del kattsand innehåller barnpuder och liknande som ska lukta gott, sånt kan säkert sätta extra pikant krydda på nitritspiken. Och nej, jag bryr mig inte om att testet inte hittade nån nitrit.

          Gör ett stort vattenbyte, ju större dess bättre, och gör sen täta byten i två veckor. Lös upp en tesked bordssalt (gärna med jod) och tillsätt akvariet, det hjälper fiskarna hantera nitriten.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #20
            Fast nitrit kommer inte första dagen med fisk. Inte ammoniak heller. Och då kom ju lukten.

            Inget barnpuder eller annat i kattsanden heller. Det är 100% bränd moler utan tillsatser.

            Lukten är heller inte varken kemisk eller giftig om du läser.
            Senast redigerad av Alexia; 12 April 2011, 18:52.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #21
              Och nu luktar det ingenting. Inte bytt en droppe vatten eller gjort något annat annorlunda sen jag postade tråden. Men fiskarna mår finemang fortfarande (sen i förrgår), och vattnet luktar inte.

              Det MÅSTE fasiken vara/varit sanden?!? Förklarar inte varför 3 platyhonor gick hädan, å andra sidan kanske de hade gjort det ändå, men det är ändå konstigt.

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Det var filtret, konstigt nog.

                Luktroblemet kom och gick (fiskarna har mått bra dock), men sen den dagen jag bytte innefilter (jag tyckte de gamla väsnades och hittade ett billigt aquael på tradera) så INGA problem med lukt.

                Kommentar

                Arbetssätt...