Hel**** ... Nu har yngelkaret dragit på sig ... nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sponk
    • January 2010
    • 4

    Hel**** ... Nu har yngelkaret dragit på sig ... nitrit?

    Som sagt verkar det som mitt yngelkar har dragit på sig nitrit. Det har varit igång i ca 2 veckor utan problem, gjorde senaste vattenbytet för 3 dagar. har bara haft våran lilla "Nemo"(Enda överlevande Segel molly yngel) och "bootstrap" ( en 7 cm Gibbiceps).

    skaffade ett litet akvarium till dessa två eftersom jag drog igång det större med malawi ciklider i och vill inte att Nemo och bootstrap ska bli mördade!
    Anyway..

    men de senaste dagarna (efter vattenbytet) har nemo varit orolig och varit en hel del vid ytan. ikväll när jag kom hem från en polare simmade han och gjorde volter runt sin axel och kunde inte simma riktigt eller ta sig till ytan.
    Googlade snabbt upp hans symptom och efter väldigt många forum och trådar antar jag att det är nitrit som spökar. Läste också någonstans att man kan flytta fiskarna så jag gjorde det. (till en abbytank i det sora akvariet)
    Bootstrap visar inga tecken på något men antar att malar har lite bättre försvar mot sånt här eftersom dom är tåligare fiskar men flyttade han ändå. Har hällt i 2 tsk Ektozon i akvariet nu och det första jag gör imorgon är att skaffa mig ett nitrit-test.
    har lite panik.. tog inte vatten från det stora akvariet till det lilla från första början utan det har samma "start" som det stora fick med nytt vatten och allt...

    Kan det vara något annat skräp jag dragit på mig? Kan den lilla pumpen vara för klen och inte ger ut rätt mängd syre? Eftersom det kom efter vattenbytet borde det väl vara nitrit?

    Btw, slog sönder lampan i stridenshetta till yngelakvariet så det var ju nog för kul ...
  • Sponk
    • January 2010
    • 4

    #2
    hjälp hjälp hjälp

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Se yngelkaret som nystartat med allt vad det innebär, det finns ett par bra sidor om detta bland Zoopets artiklar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        har du inte kollat värdena? Och om det är nitrit så skippa saltet o gör ordentliga vattenbyten varje dag i 5 dagar.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          varför går malen i yngelkaret? Kan inte han gå med Malawi istället?

          Kommentar

          • MarieSandström
            • April 2011
            • 1

            #6
            Hej! Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. Som riktvärde ska ju akvarievattnet i 3 eller högre i karbonathårdet. Kanske är en dum fråga men vad händer med våra fiskar om karbonathårdheten är högre/lägre?

            Marie

            Kommentar

            • Sponk
              • January 2010
              • 4

              #7
              flytta över han eftersom malawi bet ihjäl en ancitrusmal i samma storlek.. tänkte låta han växa till sig lite.

              fanns inget nitrit i vattnet. malung-sälens vatten alltså <3
              ha klarade sig väl inte längre bara ..

              Kommentar

              • Sponk
                • January 2010
                • 4

                #8
                Vad bör jag göra för att mina malawi-yngel som kommer om 2 veckor ska klara sig bra? tänkte lägga i honan när hon nästan är redo
                smart att ta vatten från stora akvariet när jag gör vattenbyte?

                Kommentar

                Arbetssätt...