rött vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #16
    Har den legat i karet flera år är det kanske lite långsökt, men är ju väldigt enkelt att kolla. Tar ju säkert inte många sekunder att plocka ur den.
    Gärna i samband med ett vattenbyte direkt efter att den plockats bort, och sen vänta och se om problemet försvinner.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #17
      Hon har fortfarande bekymmer med rött vatten,igår såg hon att en av hennes malar (Ancistrus) är rosa o nästan alldeles genomskinlig!Men den ser ut att äta o bete sig som vanlgi.t Jag sa att hon måste gå o få testat vattnet i nästa vecka..nåt måste vara väldigt galet

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #18
        hmm det finna en del alger som är röda i färgen om man byt ljusrör kanske syrran din fått igång tillväxten av dem - är de i plankton modell så kan vattnet bli rödskimrande. Alger har nämligen olika färg efter vilken ljusvåglängd som når ner till de djup de brukar vara i. Om hennes vatten kommer från en sjö och ljusröret ger i från sig rätt våglängd så skulle det i varje fall teoretiskt möjlig orsak till färgen på vattnet. Kolla om var vattnet kommer ifrån - om hon har egen brun kan rödaktig ljusbrytning ske om vattnet innehåller mycket järn. Men det borde man se på fiskarna oxå för de brukar inte må så bra om järnhalten ökar för mkt.
        Men min erfarenhet är att det är de enkla lösningar som är svaren på de konstigaste frågor så jag skulle börja med inredningen..
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Ursprungligen postat av Kisekatten
          Hon har en sten som jag tycker ser liknande ut i färgen som fäller i vattnet..men den har legat där i flera år..Kan den fälla så lång tid efter?Hon skulle ju iof kunna göra den enkla kollen..
          Ja det är ju sannolikt det färgade gruset som ger vattnet den röda färgen, känns konstigt att leta andra orsaker till färgningen! Kan vara en god idé att byta ut den mot riktig sand eller grus!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Kisekatten
            • January 2011
            • 126

            #20
            Ska fråga henne om hon bytt lysrör nyligen,men hon brukar använda sig av samma sort..hon har haft akvarium i många år o aldrig drabbats av detta förut..underligt..stenen är en sån dekorationssten..alltså 1 stor,nog jag som var oklar ,men den har hon haft i flera år..hon bor i hyreshus utanför Malmö,vet inte var vattnet kommer ifrån.Men kanske provet som hon kommer lämna till djuraffären ge resultat..hoppas det...Tack för era ideer om vad det kan tänkas vara...

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #21
              Att det skulle vara rödalger i ett akvarium är nog inte särskilt troligt eftersom de lever på större djup dit endast det röda ljuset når. Men har inte Malmö bytt tillbaka till Bolmenvatten nu efter reparation av Bolmen-tunneln?
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Kisekatten
                • January 2011
                • 126

                #22
                Vet inte ,men kan ju vara så...Kanske har med det att göra?Malarna verkar må bra,förutom den lustiga färgen på den här ena malen då..som är nästan helt genomskinlig ,men det ska ju inte vara rött..

                Kommentar

                • Kisekatten
                  • January 2011
                  • 126

                  #23
                  Mysteriet verkar vara löst!Hon hittade lite nerbökat under en växt rester av hundmat (frolic),som dottern i ett obevakat ögonblick har slängt ner Malen har återfått färgen och det verkar vara frid o fröjd...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...