pH-sänkning går dåligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    pH-sänkning går dåligt!

    Hej!

    Har nyligen flyttat och har numera egen brunn, där vattnet enligt labb har pH 8,3, enligt mig och mitt Sera dropptest ungefär 8 och enligt zooaffären ca 7,3(). Jaja, jag skulle gärna vilja ha lite lägre, typ 6,5 eller strax under 7 i mitt 260-liters.

    Har stoppat i en strumpa med en halv torv-förpackning och droppat i ekbarksextrakt, nu nästan hela lilla flaskan, men förutom att vattnet fått svagt gulbrun ton händer inte ett dugg! Har förstått att det behövs mer i början, men hur mycket ska man behöva vräka i? Har testat kH och får det till ungefär 5, så det borde väl inte vara något problem? pH-testet är har samma blågröna ton varenda gång, och jag börjar allvarligt talat undra om jag blivit färgblind.

    Började för ett par veckor sedan och har inte gjort vattenbyten, det blev ju ett totalt vattenbyte vid flytten för nästan en månad sedan, men nu igår bytte jag 25 % i alla fall. Hur går jag vidare nu då? Varför händer inget? Gör jag fel?
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    #2
    Det är lurigt att hålla surt stabilt vatten. Du bör först få ner KH till 3 för att torvbehandling att fungera bra. Detta görs på lite olika sätt t e x omvänd osmos/syrabehandling.
    Hälsningar

    D

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Hur gör man det då?

      5 är väl ändå rätt mjukt vatten?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Broddan
        Det är lurigt att hålla surt stabilt vatten. Du bör först få ner KH till 3 för att torvbehandling att fungera bra. Detta görs på lite olika sätt t e x omvänd osmos/syrabehandling.
        Fast ett så lågt KH ger ett väldigt instabilt vatten.

        Vill du ha ett stabilt lågt pH så skaffa dig en CO2-anläggning
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Broddan
          • February 2007
          • 536

          #5
          Nu stabiliserar ju torven vatten vid låga KH-värden (det är just det som är torvens styrka) men visst måste man sköta sina delvattenbyten och veta vad man gör. CO2 är absolut en väg att gå speciellt om det bara handlar om ett kar då uppstartskostnaden är stor, och även här krävs god skötsel och underhåll.
          Hälsningar

          D

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Kjell: Stabilt, som att det inte svajar upp och ner eller som att man slipper droppa i grejer efter varje vattenbyte? Svaj är inte bra förstår jag, men att droppa i lite då och då har jag inget emot.:-)

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Co2 låter dyrt, ja... Men man brukar få fina växter, eller hur?

              Vad krångligt det verkar, det är ju inget Uppsala-vatten jag har... Lite irriterande att vi egentligen har surare vatten här, men för ca 30 år sedan sattes det in vattenfilter för att komma till rätta med höga metallhalter, som gav magproblem hos småbarnen som bodde här då. Nu gillar väl inte fiskar heller sånt, annars hade det ju bara varit att ta ofiltrerat vatten från trädgårdskranen i stället. Typiskt!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Kjell: Stabilt, som att det inte svajar upp och ner eller som att man slipper droppa i grejer efter varje vattenbyte? Svaj är inte bra förstår jag, men att droppa i lite då och då har jag inget emot.:-)
                Om KH ligger väldigt lågt så kan pH i ett växtakvarie variera hela 3 enheter mellan dag och natt och jag tror nog att det kan vara lite jobbigt att sitta uppe hela nätterna och hålla koll på pH.
                Så antingen nöj dig med att med hälp av olika extrakt få ner pH till 7 (vilket man kan få med ett KH på 4) eller om du vill gå ännu lägre - köp ett CO2-system. Kan väl sägas att det är ytterst få arter som måste ha ett pH på 6,5
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Om KH ligger väldigt lågt så kan pH i ett växtakvarie variera hela 3 enheter mellan dag och natt och jag tror nog att det kan vara lite jobbigt att sitta uppe hela nätterna och hålla koll på pH.
                  Så antingen nöj dig med att med hälp av olika extrakt få ner pH till 7 (vilket man kan få med ett KH på 4) eller om du vill gå ännu lägre - köp ett CO2-system. Kan väl sägas att det är ytterst få arter som måste ha ett pH på 6,5
                  Okej, jag vet att det är svårare att ändra pH om vattnet är hårt, men jag trodde inte 5 var så värst hårt! Skulle gärna vilja ha lite SA-ciklider och marmorbilbukar (som jag haft förut men de dog på mystiskt vis en efter en, tänkte de kanske skulle trivas bättre med lite lägre pH)...

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Är CO2 krångligt förresten? En massa meck eller är det som ett filter eller doppvärmare, som man pysslar lite med ibland men som i stort sett går av sig själv?:-D Har noll koll.

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Är CO2 krångligt förresten? En massa meck eller är det som ett filter eller doppvärmare, som man pysslar lite med ibland men som i stort sett går av sig själv?:-D Har noll koll.
                      Ta en titt på denna tråden. Det är inte krångligt alls.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nasso
                        Ta en titt på denna tråden. Det är inte krångligt alls.
                        Denna tråden?

                        Kommentar

                        • Guldancistrus
                          • January 2011
                          • 261

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Denna tråden?
                          Jag tror h*n menar forumet.
                          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                          Kommentar

                          Arbetssätt...