Måste få ett stabilt ph...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Squidd
    • February 2011
    • 63

    Måste få ett stabilt ph...

    Jah, efter att jag hade en hel del dödsfall i mitt akvarium som jag startade för lite mer än 2 mnader sen, så gick jag och köpte ett multi test för att kolla om de något som stack ut. Många säger att dessa tester är dåliga men nu är de det enda jag har råd me så de fick duga.. Har testat vattnet nu i tre dagar..

    Det första testet var väldigt osäkert men visade ungefär:
    Nitrat 10mg/l
    Nitrit: ok
    dGH: >4->7 (nått där imellan)
    dKH: Nått mellan 10-15
    Ph: 7,8-8,0
    Cl2: 0

    De andra och tredje testet:
    Nitrat 10mg/l
    Nitrit: ok
    dGH: >4-
    dKH: 3
    Ph: 6,4 (testet går inte lägre så jag vet inte)
    Cl2: 0

    Så ja de är som ett väldigt hopp från första testet till andra/tredje där både Kh sjunkit markant och Ph värdet... Men jag blev informerad att med ett så lågt Kh värde så blir lätt ph värdet instabilt. Och jag försökte ha fjärilsciklider men dom dog bort, troligen av de oregelbunda ph värdet (ända förklaringen??)

    Men nu vill jag skaffa ännu en känsligare fisk som ska ha ett ph värde på 7 och för att jag ska kunna ha dessa fikr så måste jag få ett stabilt ph värde.. Jag är helt nu på de här med vatten kemin, haft fiskar förut men inte på speciellt seriös nivå..

    Men ja, jag vet knappt vad de är för frågor jag ska ställa, men finns de inte något mindre avanserat sätt at höja Kh lite? Och om man höjer Kh, kommer den hålla sig elelr måste man hålla på i all framtid?

    Hur får jag mitt phvärde stabilt på en 7a, och måste jag göra nått för att hålla den där? Hur mycke förändrigar sker när jag sen byter vatten ?

    Ja ni ser ju ungefär hur lost jag är.. men tack på förhand
    Squidd Squidd
  • Grottbert
    • November 2009
    • 340

    #2
    Det enda jag vet för att få ett stabilt ph runt 7,5 är att använda kalkkross eller liknande som bottenmaterial. Snäckskalskross fungerar med.
    Kalk löser sig under 7,5 i ph och buffrar vattnet.

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Du har inte mätt fel då? Menar ett KH dropp från 15 till 3 låter väldigt skumt.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Squidd
        • February 2011
        • 63

        #4
        Ne jag evt inte, jag har ju som bara kollat på stickan så... Men dock så va ju Kh värdet lite svårt att läsa ut och tiden kanske sprang iväg lite så de kan ha vart lite mindre, men inte nå mycke i så fall för den blev ganska mörk direkt... Bild finns här www.littlesquidd.blogg.se under Mitt akvarium om nån vill kolla..

        Men ja jag vet inte, första testet kanske blev konstigt, va ju se första jag gjorde någonsin så.. Men vad ska Kh ligga på om de ska vara bra för ett ph värde på 6,5 och hålla sig stabilt..??
        Squidd Squidd

        Kommentar

        • Grottbert
          • November 2009
          • 340

          #5
          kh ska ju ligga över 4:a om man ska ha någorlunda stabilt.

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            du kan även höja KH genom att tillsätta natriumvätekarbonat, NaHCO3...koncentrationen 1millmol/liter natriumvätekarbonat ger ett KH på 1.
            Jag kan återkomma om doser, hur du blandar etc...eller så glider du in på minirevet.se där jag publicerat mina artiklar i ämnet

            Kalkkross är ett mkt bra alternativ, eftersom du inte vill så mkt högre än just 7.5..ovan 7.5(eller 7.7 om det är aragonit) löser inte kalk upp sig nämligen.

            Kommentar

            • Squidd
              • February 2011
              • 63

              #7
              har kommi fram till att nu, om stickan visar rätt, så ligger jag på ett ph värde på 6,4 vilket egentligen funkar för de fiskar jag vill ha... Däremot så vet jag inte riktigt hur de här med stickor fungerar, måste värdet vara precis eller över för att en ruta ska få färg, eller kan de va under och färga rutan endå?

              Men jag tror jag ska va nöjd med 6,4.. Men de där me Kh vet jag inte hur viktigt de är, borde inte växterna må sämre om Kh är lågt? För jag tänkte mina växter verkar bara må fint och växer på för fullt.. Men jag kanske har missförstått de där.. Hru ostabild kan ph värdet egentligen bli av ett lågt Kh värde?
              Squidd Squidd

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Ursprungligen postat av Squidd
                har kommi fram till att nu, om stickan visar rätt, så ligger jag på ett ph värde på 6,4 vilket egentligen funkar för de fiskar jag vill ha... Däremot så vet jag inte riktigt hur de här med stickor fungerar, måste värdet vara precis eller över för att en ruta ska få färg, eller kan de va under och färga rutan endå?

                Men jag tror jag ska va nöjd med 6,4.. Men de där me Kh vet jag inte hur viktigt de är, borde inte växterna må sämre om Kh är lågt? För jag tänkte mina växter verkar bara må fint och växer på för fullt.. Men jag kanske har missförstått de där.. Hru ostabild kan ph värdet egentligen bli av ett lågt Kh värde?
                Kh är viktigt. Med ett lågt kh kan du tex nattetid få en ogynnsam ph dipp. Ph 6.4 låter lågt..enligt min uppfattning kan du bara tjäna på att höja kh en aning.

                Kommentar

                • Squidd
                  • February 2011
                  • 63

                  #9
                  Aha ja några dippar vill vi inte ha.. Okej ja läste lite nu om Kh och de är alltså bikarbonat som man lägger i för att höjja, är det desamma som natriumvätekarbonat? om inte, va är då natriumvätekarbonat?

                  Så hur gör man? är de sånt som man bara köper i mataffären? lägger de direkt i vattnet eller? Något ja måste tänka på? hur ofta kommer jag måste lägga i de? osv osv..

                  så mycke frågor, spelar ingen roll hur mycke jag läser om allt, känns som jag blir dummare för varje mening haha..
                  Squidd Squidd

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Ursprungligen postat av Squidd
                    Aha ja några dippar vill vi inte ha.. Okej ja läste lite nu om Kh och de är alltså bikarbonat som man lägger i för att höjja, är det desamma som natriumvätekarbonat? om inte, va är då natriumvätekarbonat?

                    Så hur gör man? är de sånt som man bara köper i mataffären? lägger de direkt i vattnet eller? Något ja måste tänka på? hur ofta kommer jag måste lägga i de? osv osv..

                    så mycke frågor, spelar ingen roll hur mycke jag läser om allt, känns som jag blir dummare för varje mening haha..
                    japp...samma som bikarbonat. Renhetsgraden av det du köper i en matvaruaffär kan jag inte svara för, o där vet jag inte om man kanske blandat i nåt mer.
                    Ett enkelt sätt är att du beställer ett kilo på tex tritonakvarium...märket heter fauna marin, o det finns 4 olika burkar. du skall köpa den som heter Natriumvätekarbonat. Ett kilo kostar väl en hundralapp, o räcker mkt länge.
                    Blanda sedan Xg med x liter vatten (helst destillerat). Minns inte doserna i huvudet men jag kan återkomma. sen kan man räknaut hur många milliliter du skall dosera av denna lösning per akvarievolym för att höja KH tex en enhet.
                    Jag hjälper dig. Jag gissar att det är just natriumvätekarbonat som de kommersiella så kallade "KH höjarna" innehåller.
                    men, som sagt, ett annat sätt är att köra med kalkkross, det kommer långsamt lösa upp sig o höja KH...MEN också Kalciumhalten, dvs GH. Natriumvätekarbonat höjer INTE GH, utan enbart KH. En liten bonus är att det bildas en del koldioxid när det reagerar med akvarievattnet!..det är ju bra
                    Senast redigerad av Jonasroman; 04 April 2011, 13:45.

                    Kommentar

                    • Squidd
                      • February 2011
                      • 63

                      #11
                      Ja men va nice, ska försöka fixa Natriumvätekarbonat då så hojtar jag väl när jag ska köra
                      Squidd Squidd

                      Kommentar

                      Arbetssätt...