Aquasafe dosering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Aquasafe dosering

    Jag har köpt en flaska Aquasafe. Dock står det på tyska på den.
    Jag är lite osäker på hur man doserar/använder denna.

    Det står 5ml/10L vatten på flaskan.

    Om jag byter 54/180 L (30%). Ska jag då dosera aquasafe för 54L eller för 180L?

    Jag tar ut vatten först. Sen här jag fyller på med vattenslangen så häller jag ner aquasafe direkt i "utloppet" från slagen. Är detta ett ok sätt att göra på? Vi har inte kloramin i vårat kranvatten.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2887

    #2
    Skulle inte använda Aquasafe eller liknande vid delvattenbyte. Nu vet jag ju inte vad du har för vatten, men kommunalt verkar det.
    Så vid delvattenbyte är det onödigt som sagt, det är min erfarenhet. Själv har jag inte användt vattenberedningsmedel på säkert 30år. Har aldrig haft några problem med att fiskar har tagit skada av detta, eller ens visat tecken på att verka "störda".
    Däremot kan jag möjligen tänka mig att använda ett sådant preparat vid nyuppsättning av ett akvarie, även om jag ändå är skeptisk till behovet..

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Ursprungligen postat av Nasso
      Jag har köpt en flaska Aquasafe. Dock står det på tyska på den.
      Jag är lite osäker på hur man doserar/använder denna.

      Det står 5ml/10L vatten på flaskan.

      Om jag byter 54/180 L (30%). Ska jag då dosera aquasafe för 54L eller för 180L?

      Jag tar ut vatten först. Sen här jag fyller på med vattenslangen så häller jag ner aquasafe direkt i "utloppet" från slagen. Är detta ett ok sätt att göra på? Vi har inte kloramin i vårat kranvatten.
      Du skall dosera för 54 l
      Spelar ingen roll var eller hur du häller i det

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Och vill bara tillägga att det finns vissa fall där man bör använda vattenberedningsmedel! Tex om man har kloraminer i sitt kranvatten, vilket inte är så ovanligt och kan beroende på koncentrationen skada fiskens slemhud, sen om man har som i mitt fall Tanganyikaciklider som uppvisar stort obehag om jag inte använder något preparat!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Nasso
          • November 2010
          • 719

          #5
          Kom på en följdfråga, det här kanske hamnar i fel kategori nu...

          Aquasafe tar bort bland annat en del metaller ur vattnet. Jag tillsätter PMDD också vilket jag förstått innehåller en del microämnen i form av bland annat metaller. Kan det vara så att aquasafe motverkar pmdd?
          /Emil Andersson
          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #6
            Jag har fått lärt mig att du skall vänta någon timme med att ha i andra preparat efter det att du har haft i vattenberedningsmedel. Varför, det kan säkert någon annan svara på men jag skulle tro att det ligger något i stil med dina funderingar.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              är du säker på att det är för 54L? mängden aquasafe spädes ju ut med det andra vattnet också.
              om man bara ska hälla i för den mängden som man byter, vet någon om det är så med aquatan också, -att man bara ska hälla i för den mängden vatten man byter?
              annars så har jag fattat och hällt i helt fel dos hela tiden. fiskarna verkar inte ha tagit ska iallafall.

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                Ursprungligen postat av freddi36
                är du säker på att det är för 54L? mängden aquasafe spädes ju ut med det andra vattnet också.
                om man bara ska hälla i för den mängden som man byter, vet någon om det är så med aquatan också, -att man bara ska hälla i för den mängden vatten man byter?
                annars så har jag fattat och hällt i helt fel dos hela tiden. fiskarna verkar inte ha tagit ska iallafall.
                Precis Jag hade ett annat märke innan, det stod det väldigt tvetydligt. På denna som det står på tyska är det ännu värre
                Aquasafe spädes ju ut med allt vatten, så man borde dosera på hela akvarievolymen. Å andra sidan som är medlet till för att lösa upp "farliga" ämnen. Mängden sådana ämnen tillförda i akvariet är baserat på hur mycket vatten man bytar, därför borde det vara 54L.
                Det blir ju lite skillnad på dosen....
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  så här står det på aquatanflaskan: sera aquatan med nya bio-protect formula bereder kranvatten till hälsosamt, klart, fiskvänligt söt och saltvatten.
                  *problemfri fisktransport * neutralisering av aggresivt klor * binder tungmetaller * praktfulla färger och vitallitet * skyddar slämmhuden * vitaminB som hjälper vid stress och skyddar nervsystemet

                  bruksinformation, 5ml aquatan per 20L akvarievatten:*vid nyinredning*vid vattenbyte*vid fisktransport*vid sjukdommsbehandling*vid långvarig stress*vid karantän.

                  jag fattar det som att man ska hälla i för hela mängden akvarievatten

                  Kommentar

                  • Nasso
                    • November 2010
                    • 719

                    #10
                    Jag har tolkat det om att vid nyinredning så doserar man för hela akvarievolymen. Även vid stress, sjukdom etc (aldrig använt det så dock). Vid vattenbyte borde det räcka med den bytta volymen, men kanske inte om man häller i vattnet i akvariet och vattenberedningsmedlet i akvariet efteråt.
                    I så fall borde man kunna spara lite på det genom att hälla vatten i hinkar först och vattenberedning i det. Låta det stå en stund och sen hälla från hinkarna till akvariet?
                    /Emil Andersson
                    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      ja kanske bättre att göra så när man inte är helt 100% säker

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Man ska bara dosera för de liter vatten man byter och använder man hink så är det ju lätt att dosera men fyller man direkt i karet får man göra en uppskattning! Tänk på att det är ruskigt dyra droppar
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...