Preparat vid nystart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    Ursprungligen postat av hannesc
    jag håller nog med mli här. det är väl detta man kallar för bakteriekultur på flaska. finns väl kanske några andra med men jag har alltid fattat att det är detta som man menar med det.
    En bakteriekultur http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=26710
    om det har lite sånna effekter så brukar man väl ändå kalla det vattenberedningsmedel?
    Eftersom en massa sånna preparat påstår sig ha "positiva effekter på dom goda bakterierna" så är det kanske mera en fråga om var man drar gränsen, själv vill jag inte kalla alla vattenberedningsmedel för bakteriekulturer bara för att dom påstår sig ha "positiv effekt".

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #17
      Jag har trott att en bakteriekultur innehåller bakterir, men så kanske inte är fallet?

      Och då enligt min uppfattning är ett vattenberedningsmedel inte en bakteriekultur, även om vattenberedningsmedlet kan främja bakterierna

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        En bakteriekultur http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=26710
        om det har lite sånna effekter så brukar man väl ändå kalla det vattenberedningsmedel?
        Eftersom en massa sånna preparat påstår sig ha "positiva effekter på dom goda bakterierna" så är det kanske mera en fråga om var man drar gränsen, själv vill jag inte kalla alla vattenberedningsmedel för bakteriekulturer bara för att dom påstår sig ha "positiv effekt".
        ger mig.

        har lärt mig nått nytt

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Jag har alltid sett easy-life som ett vattenberedningsmedel och efter att jag läst på flaskan så kvarstår min syn på easy-life som just vattenberedningsmedel! Och alla fantastiska egenskaper den enligt tillverkaren besitter tar jag med en grävskopa salt
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #20
            Jag använder också easy life som vattenberedningsmedel. Fantastiska egenskaper eller ej, det fick i alla fall mina räklingar att överleva!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              jag använder det vid uppstart men kan nog sluta med det nu.

              använder hellre aqua-safe än easy-life då easylife grumlar så förbaskat!

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #22
                Inte här, först kanske, men efter max en halv timme är vattnet kristallklart! (som det ju står på flaskan )

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Jag har trott att en bakteriekultur innehåller bakterir, men så kanske inte är fallet?

                  Och då enligt min uppfattning är ett vattenberedningsmedel inte en bakteriekultur, även om vattenberedningsmedlet kan främja bakterierna
                  bakteriekultur, förökning (odling) av bakterier eller en ansamling bakterier som erhållits genom odling.

                  så definieras ordet av nationalencyklopedin så du har helt rätt i att det borde vara en samling bakterier i flaskan, men i verkligheten så tror jag inte dom skulle överleva så allt som kallas bakteriekultur är som näring för precis dom bakterier vi vill åt och kanske inte borde få kallas bakteriekulturer alls egentligen
                  Gillar åheims grävskopa salt, tror den är bra att ha till alla dessa supermedel.

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #24
                    nä de e ju klart tänkte inte på hur de skulle överleva i flaskan *hehe*

                    Kommentar

                    • tomwid
                      • December 2010
                      • 158

                      #25
                      Jag är mycket nöjd med Prodibio BioDigest som uppstartsmedel (http://www.prodibio.fr/index.php?fil...&eau_id=1&id=3). Garanterat levande bakteriekulturer.

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #26
                        Ursprungligen postat av tomwid
                        Jag är mycket nöjd med Prodibio BioDigest som uppstartsmedel (http://www.prodibio.fr/index.php?fil...&eau_id=1&id=3). Garanterat levande bakteriekulturer.


                        här är en bra tråd om ämnet, läs länkarna i inlägget som kommer upp så kommer du att se att jo det är kanske en levande bakteriekultur, bara inte den som man verkligen vill ha i ett akvarie

                        Red. länkarna funkar tydligen inte längre
                        Senast redigerad av Fuzzop; 25 March 2011, 07:54.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...