Tar fiskarna skada vid mörkerläggning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clarias89
    • February 2011
    • 33

    Tar fiskarna skada vid mörkerläggning?

    Mitt akvarie vatten är mycket grönt och grumligt, och för att få bort detta har jag släckt akvariet och hängt en svart filt över. Nu undrar jag om mina fiskar mår bra av detta totalmörker? Hur många dygn 'är det rimligt att mörklägga? Skulle nog behöva ett uv filter....


    Akvariet:

    2 st sadel ciklider
    2 st lejonhuvuds ciklider
    7 st silverhajjar
    2 st segelfenspleco
    1 black ghost
    1 glasmal

    250L
    Ett innerfilter och ett ytter.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    För fiskarnas skull bör du se till att lite ljus kommer in i alla fall
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Släckt lyse bryr de sig inte om, fiskar kan se i svagt ljus, men totalt mörker kan vara jobbigt för dagaktiva arter som söker föda med synen - som dina silverhajar - om det pågår länge. Nattaktiva arter som söker föda med andra sinnesorgan - som din black ghost - bryr sig nog inte om totalmörker heller. En större risk är kanske att de dagaktiva arterna kan skada sig mot inredningen om de blir skrämda.

      Jag har för mig folk brukar säga att tre dagar totalmörker räcker för att döda grönvattenalger, så där nånstans kan det nog bara lämpligt att ta en titt under filten för att se hur det ser ut; är det fortfarande grönt är det väl bara att mörklägga några dar till.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • clarias89
        • February 2011
        • 33

        #4
        Tusen tack för svaren! jag lyfter upp filten på nåt ställe så lite ljus kommer in, tar bort den helt när jag utfodrar

        Kommentar

        Arbetssätt...