nitrit i kranvattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #46
    Tittade på soppan och den ser ju ut att även klara kloramin, vilket är bra.
    Kan du ta en test på kranvattnet? Det vore bra om man kunde se skillnaden. Var speciellt noga med pH testen.
    Nitrat NO3 nivån är kanske lite hög men inte oroande. Dels klarar fiskarna ganska höga värden och sedan finns det en del felmarginal i testen. Orsaken till detta är KNO3 i PMDD + Nitrit som blir Nitrat.
    Om du pytsar i PMDD och inte byter vatten som man skall samt har lite lite växtmassa kommer NO3 att öka. Det är därför man rekommenderar 50 % vattenbyten i veckan. Detta får man lura och testa lite på. Jag kör 20 – 30 % i 1 burk 50 % i en och 10 % i en annan.
    Nitrit: Det är inte bra. Detta betyder att du har haft eller har Ammonium i akvariet och att bakterierna som gör om det till Nitrit jobbar. Men sedan finns det för lite bakterier som gör om Nitrit till Nitrat.
    Ammonium får du från fiskarnas avföring samt organiskt material som bryts ned. Exempelvis fiskmat.
    Det senare fixar du bland annat genom att göra rent ditt förfilter ofta. Fiskarnas avföring är inte mycket att göra åt.
    Algerna är bra att ha i det här läget. De tar upp massor av Ammonium om inte filtret fungerar till 100 %. Dom kommer att bli färre när de får konkurrens av växter och bakterier.
    Idealet med vattenberedningsmedlet är nog om du kan blanda i en hink en liten stund innan du häller i vattnet. Om inte det går skulle jag slå i det innan jag fyller på vatten. Jag skulle också slå av filtret en ½ tim. till 1 tim. Man säger att man inte skall göra rent filtret vid vattenbyten jag håller inte med om det riktigt. Förfiltret har inget med bakterier att göra så det kan man gott göra rent i alla fall.



    Jag tror att rejäla svängningar på vattentemperatur är mer skadligt än eventuell koppar från ledningarna! Om man inte är fiskodlare som vill trigga lek skall man ha så lika temp som möjligt anser jag.



    Tetrornas beteende kan nog vara välbefinnande i stället för stress. Svårt att säga på långdistans.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #47
      Om tetrorna är stresade dagen efter vattenbytet så är det nog inget som har med temperaturen att göra, mina tetror verkar närmast bli lite livligare när det kommer in lite kallt vatten i karet och dagen efter är dom alltid som vanligt och jag byter runt 30-40% så det blir riktigt kallt.

      Som Bosse säger är nitrit inte bra, du har väl inte rengjort filtret väldigt noga nyligen? är dom bleka så tror inte jag så mycket på välbefinnande, hade dom bara verkat stressad så kanske det känts mera rimligt.

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #48
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Om tetrorna är stresade dagen efter vattenbytet så är det nog inget som har med temperaturen att göra, mina tetror verkar närmast bli lite livligare när det kommer in lite kallt vatten i karet och dagen efter är dom alltid som vanligt och jag byter runt 30-40% så det blir riktigt kallt.

        Som Bosse säger är nitrit inte bra, du har väl inte rengjort filtret väldigt noga nyligen? är dom bleka så tror inte jag så mycket på välbefinnande, hade dom bara verkat stressad så kanske det känts mera rimligt.
        Gränsen mellan livliga och stressade är hårfin.
        Fiskarna blir ofta livliga av nytt vatten och stressade av kallt. Har man lite dålig syrenivå blir det också uppiggande när man får i lite kallare och syrerikare vatten.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #49
          Ett litet tips till er alla som misstänker att ni har problem med kranvattnet.
          Må det vara klor, kloramin eller koppar, etc. Skaffa ett patronfilter med aktivt kol. Detta sätter man mellan kranen och akvariet och det tar bort massor av gifter. Jag vet att Clas Ohloson K-rauta med flera säljer dessa för ett par hundringar.
          Det är lite pul med det men et par adapters och Gardena kopplingar är det snart gjort.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #50
            Ursprungligen postat av bossep
            Gränsen mellan livliga och stressade är hårfin.
            Fiskarna blir ofta livliga av nytt vatten och stressade av kallt. Har man lite dålig syrenivå blir det också uppiggande när man får i lite kallare och syrerikare vatten.
            Jo det ligger väl ganska nära varandra, men jag skulle inte vilja klassa bleka fiskar som livliga utan mera stressade. (mina egna fiskar visar allså inga stora skildnader i beteende)
            Sen vill jag nog tro att dom då skulle bli stressade samma dag om det va det kalla vattnet som va orsaken och inte dagen efter, fast det kanske mera är att vattnet värms upp som är stressande?

            Om det är uppvärmningen som är stressande så har jag ju ingen doppvärmare så det går ganska sakta, spekulerar vilt här nu

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #51
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Jo det ligger väl ganska nära varandra, men jag skulle inte vilja klassa bleka fiskar som livliga utan mera stressade. (mina egna fiskar visar allså inga stora skildnader i beteende)
              Sen vill jag nog tro att dom då skulle bli stressade samma dag om det va det kalla vattnet som va orsaken och inte dagen efter, fast det kanske mera är att vattnet värms upp som är stressande?

              Om det är uppvärmningen som är stressande så har jag ju ingen doppvärmare så det går ganska sakta, spekulerar vilt här nu
              Det där med bleka fiskar har du rätt i förstås! Min brukar vara lite bleka innan dom fått av sig pyjamasen och käkat frukost!
              Det är de snabba temp svängningarna som inte är bra. De flesta fiskar anpassar sig till både lite högre och lägre temperaturer inom ett ganska stort område. Därmed inte sagt att man inte skall försöka hålla så riktig temp som möjligt.
              Min högst personliga åsikt är att hälla i kallvatten är ett ofog. Detta kommer sannolikt från att vissa fått lek direkt efter ett vattenbyten med kallvatten. Nu är det så att vissa fiskar reagerar med lek av ren överlevnads instinkt. De leker när de är på gränsen att dö för att säkerställa artens fortbestånd!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #52
                Jag misstänker starkt att frida har högre pH i kran än i akvariet. Men det får vi se efter test hoppas jag.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #53
                  I mitt fall byter jag med kallvatten mest för att det är bekvämast, skulle krävas en omkoppling av husets vatten eller en adapter sittandes på någon blandare vilket jag skulle bli tvingad att ta bort efter varje byte.
                  Har tidigare fått lek enbart på scalarer vid vattenbyten, men då bodde jag i ett annat hus där dom fick vatten som bara va nån enstaka grad kallare än i akvariet (direkt från duschblandaren), numera får dom kallare vatten och har slutat leka helt så jag tror inte det handlar enbart om att dom tror sig vara döende iaf.

                  Kommentar

                  • Fuzzop
                    • July 2007
                    • 2380

                    #54
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Jag misstänker starkt att frida har högre pH i kran än i akvariet. Men det får vi se efter test hoppas jag.
                    Skulle nog tro det oxå, men det är kanske mest som du säger att dom inte fått av pyjamasen än

                    Kommentar

                    • Kisekatten
                      • January 2011
                      • 126

                      #55
                      Jag har 6 katter , men dom bara dricker lite ur hinkarna Men du skulle kanske kunna lägga något för öppningen,tex någon skärbräda,bricka eller liknande om det är där dom håller på o fixar.Är det handtagen dom leker med kanske en liten tejpbit kan hjälpa...

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #56
                        Ursprungligen postat av Fuzzop
                        I mitt fall byter jag med kallvatten mest för att det är bekvämast, skulle krävas en omkoppling av husets vatten eller en adapter sittandes på någon blandare vilket jag skulle bli tvingad att ta bort efter varje byte.
                        Har tidigare fått lek enbart på scalarer vid vattenbyten, men då bodde jag i ett annat hus där dom fick vatten som bara va nån enstaka grad kallare än i akvariet (direkt från duschblandaren), numera får dom kallare vatten och har slutat leka helt så jag tror inte det handlar enbart om att dom tror sig vara döende iaf.
                        Testa att byta med vatten med ungefär samma temp som akvariet. Då lekr dom nog av ren glädje i stället!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #57
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Testa att byta med vatten med ungefär samma temp som akvariet. Då lekr dom nog av ren glädje i stället!
                          Misstänker att det har mer att göra med mitt kranvatten nu än temperaturen då jag i början efter flytten (typ ett halvår) drog en slang från källaren där jag kunde få rätt temp på vattnet och dom lekte inte då heller

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #58
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            Misstänker att det har mer att göra med mitt kranvatten nu än temperaturen då jag i början efter flytten (typ ett halvår) drog en slang från källaren där jag kunde få rätt temp på vattnet och dom lekte inte då heller
                            Ja, ja det finns ju 1000 olika orsaker varför fiskar inte leker!
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            Arbetssätt...