vad händer med KH:t om man slutar med CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    vad händer med KH:t om man slutar med CO2

    Detta har jag funderat över ett slag.
    Bakgrunden är ju den att vid tillförsel av CO2 ändras INTE KH värdet. Vid första anblicken så kan man tycka att det borde det eftersom man tillför oorganiskt kol till karbonatbuffertkedjan:

    H2CO3----HCO3----CO3

    Tillsätter man tex H2CO3 (dvs löst CO2) så skjuter man ovanstående reaktion åt höger, varvid HCO3 o CO3 halten ökar..o då får man ju en KH ökning. MEN...eftersom H2CO3 är en syra så sänks ph värdet vid tillförsel av CO2..och en ph sänkning driver ovanstående buffertkedja åt vänster, vilket sä'nker halterna av HCO3 och CO3, varvid KH sjunker. Således tar dessa två reaktioner ut varandra, och det är förklaringen till varför koldioxid EJ höjer KH värdet.
    Man kan också se det så här...en koldioxidtillförsel höjer ALLA tre ämnena, H2CO3, HCO3 och CO3...där höjningen av H2CO3 är exakt lika stor som höjningen av HCO3 + CO3...där H2CO3 har en sänkande effekt på KH och HCO3/CO3 har en höjande effekt. Således blir nettoresultatet ingen effekt på KH. (Egentligen är det så att H2CO3 höjs lite mer än HCO3 + CO3 då CO3 ger ett dubbelt bidrag till karbonathårdheten, dvs för varje ökning av CO3 som koldioxidtillförslen innebär så ökar H2CO3 dubbelt så mkt).


    Men nu till min tanke, och fråga för de som vill spåna på detta eller vet svaret:
    Om jag tillför koldioxid en period, dygnet runt kan vi säga..ja då sker alltså ingen KH förändring enligt ovan.MEN, om vi nu slutar med koldioxidtillförseln, ja då stiger ju ph värdet, och reaktionen ovan går åt höger...vilket borde innebära att hela nettotillskott av kol man bubblat ner i karet lägger sig nu i form av HCO3 och CO3...och då får vi såklart en KH ökning som effekt av koldioxiden!

    Jag sammanfattar: Så länge man tillför koldioxid sker ingen KH förändring. Om koldioxidtillförseln upphör får vi en KH stegring jämfört med värdet innan vi överhuvudtaget började med koldioxid....stämmer detta, eller snarare den sista slutsatsen alltså?...

    Defdac skrev nåt om ett "syndrom" när koldioxiden snabbt tar slut o man inte hinnar fylla på...kan de va detta?


    /Jonas
    Senast redigerad av Jonasroman; 14 March 2011, 14:00.
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    #2
    Pja...du är en bättre kemist/biolog än jag, men jag vet iaf ett möjligt sätt att kolla. Själv stoppar jag CO2 på natten, och så startar det med att det ljusnar. I princip borde man kunna mäta Kh på morgonen tidigt för att få en indikation och sedan längre uppåt dagen ?! Eller förutsätter din princip fotosyntes fullt (ja det där kan jag som sagt inte..)....

    En logisk (kanske) slutsats (som bör vara "omöjlig") som jag drar av ditt resonemang är ju om du har rätt att med ett visst givet KH,PH etc så uppnår du stabitet, mtp Kh (eller ändras ej whatever), medan om man stoppar CO2 så skulle KH öka. I såna fall så när man startade upp CO2 igen så kulle detta ej påverka KH nedåt. Om du har rätt så skulle man alltså i viss mån (bra eller lämpligt vet jag inte) kunna stega upp KH genom att intervallmässigt stoppa CO2...så kan det vä inte vara .....I dont know...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det beror på om du verkligen menar KH eller om du, som nästan alltid är fallet, menar alkalinitet. KH (mängden bikarbonat i vattnet) höjs av tillsatt CO2, medan alkaliniteten (vattnets buffertförmåga) är helt oförändrad.

      När du slutar med CO2 så stiger pH pga avgasning av CO2 till atmosfären, KH sjunker pga att reaktionen drivs åt vänster, och vattnets alkalinitet är oförändrad.

      Lite läsning: http://www.advancedaquarist.com/2002/2/chemistry
      Senast redigerad av Azur; 14 March 2011, 19:36.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Exakt helt korrekt.Mkt bra att du förtydligar mig där.Jag uttryckte mig slarvigt o menar alkaliniteten!. Dvs alkaliniteten är oförändrad men halterna av HCO 3 o CO3 höjs...och den höjning av alkaliniteten som skulle följt av höjningen av karbonathårdheten "äts upp" av den samtidiga höjningen av H2CO3 som ju sänker alkaliniteten.

        Det jag funderade över var vad som sker när koldioxiden stängs av...du har ju helt rätt i din sista slutets förutsatt att all kolsyra vädras ut...men gör den det?...kan man inte tänka sig att en del av den blir så att säga kvar som karbonater..?..jag kanske tänker lite fel där..kan vara så..

        Artikeln är bra, den läste jag förra sommaren när jag skrev min skrift i akvariekemi

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #5
          Såvitt jag begriper höjs inte KH eller alkaliniteten om du slutar med CO2. Växterna stuntar, men det handlar om att de inte får fatt i det kol som de är vana vid.

          Hilsen,

          /P
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            förutsatt att all kolsyra vädras ut...men gör den det?...kan man inte tänka sig att en del av den blir så att säga kvar som karbonater..?
            Ditt akvarium går tillbaka till att vara i jämvikt mot atmosfären, dvs om allt annat är oförändrat går KH och tillbaks till exakt samma som innan du började driva reaktionen åt höger genom att tillsätta koldioxid. Det finns inga rester.

            Ett tips om du vill slippa koldioxiden men ändå undvika kolbrist hos växterna kunde vara att tillsätta EasyCarbo eller liknande "flytande koldioxid". Det är glutaraldehyd som kan tas upp och användas direkt av växterna istället för koldioxid, plus att det är giftigt för vissa alger.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...