Vänta m vattenbyte pga yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Vänta m vattenbyte pga yngel?

    Min ena guppyhona ynglade igår när det var dags för vattenbyte..tyvärr har många av ynglen blivit uppätna Vet att man kan lägga över honan i ett yngelakvarieum innan det är dags men jag tänkte att jag får låta naturen ha sin gång och hoppas att några av dom små klarar sig,för jag har ju inte så stort akvarium så vill inte att det ska bli överbefiskat..Lättare sagt än gjort när man väl såg dom små liven! Den som jagat dom mest är mamman konstigt nog..
    Nu till frågan..dom yngel som är kvar gömmer sig under en stock när dom inte är dumdristiga o simmar ut bland växterna..Är det ok att vänta ett tag med vattenbyte ett tag?Vill inte riskera att suga upp dom få som är kvar med slangen?Vill dock inte att det ska bli konstig balans i vattnet..Hur länge tar det innan dom är stora nog att INTE bli uppätna?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Sätt fast en damstrumpa med tape eler gummiband runt slangen du suger ut vattnet med, då får du bara med vatten men inga yngel.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Tvärtom bör du vara extra noga med vattenbyten när du har yngel.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #4
        Smart! Men hade samtidigt behövt rensa ut fisklasset...det är väl det som gör att det kan bli knasigt i balansen?Vet du hur lång tid det tar innan ynglen kan klara sig o simma säkert?

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Tvärtom bör du vara extra noga med vattenbyten när du har yngel.
          Ajdå :-O Då får jag verkligen hålla ögonen på slangen..

          Kommentar

          Arbetssätt...