vatten till regnskogsterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lennart P
    • March 2011
    • 3

    vatten till regnskogsterrarium

    Hej.
    Jag kommer att starta upp ett regnskogsterrarium med en till stora delar dold vattendel (ca 50-70 l).
    Jag ska endast ha växter och trädgrodor och söker därför information om vilka egenskaper detta "grundvatten" behöver ha. Till bevattningssystemet ska jag använda osmosvatten från ett osmosfilter, men då jag har en avfuktare i källaren så slog det mig att det måste också vara vatten av god kvalitet, eller ?

    Vänligen, Lennart
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har själv funderat på att använda avfuktarvatten till ett saltvattensakvarium istället för osmosvatten. Dock föll det på att jag inte lyckades få besked från fabrikanten (mailade dom) huruvida dom använde kopparledningar i avfuktaren (detta har de flesta).
    Men i mitt fall så gällde det ju för användning i ett saltvattenskar där de lägre stående djuren är extermt kopparkänsliga så därför vågade jag inte - men om du inte har några kopparkänsliga djur i vattendelen i terrariet så borde det inte vara något problem.

    Sedan är det ju en annan sak att såväl avfuktarens vatten som osmosvattnet är extremt mjukt så man bör filtrerar det över kalk.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Yadina
      • December 2014
      • 367

      #3
      Väcker liv i den här gamla tråden...
      Jag har en avfuktare som står i tvättstugan nere i källaren. Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet för att fylla på det vatten som avdunstar i mitt snäcklekarakvarium? Det nämns ju ovan att vattnet från avfuktaren är mjukt, vilket ju inte är en fördel i ett tanganyika-kar, men blir det ett problem? Har en hel del snäckskalskross på botten.

      Kommentar

      • Rufus
        • January 2005
        • 866

        #4
        Finns också en gammal tråd om detta som heter : Luftavfuktare
        // Annicka

        Kommentar

        • Yadina
          • December 2014
          • 367

          #5
          okej! Ska kolla in den, tackar!

          Kommentar

          Arbetssätt...