larm/mask typ 3 mm vad är det

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    larm/mask typ 3 mm vad är det

    Ja som rubriken lyder såg jag nu ikväll att jag har fått in nått skit i akvariet. Har sett några stycken och dom är runt 3 mm långa, väldigt tunna och lljusbruna dessutom sjukt svårt att fota.

    Vad beror detta på? har haft mitt kar igång runt 4 år, dock har jag fått in lite nya växter på sluttampen kan dom liftat med dom.

    Är det något farlig elr något bra? Mina malawis åt 1 av dom jag såg. Ska man hålla upp med matning ett tag så kanske dom dör ut!? Skall försöka fota men någon kanske har en idee
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    #2
    Kan det vara Nematoder, googlade en del dom är ju frisammande

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      nematoder är rundmaskar, är de tunna gissar jag snarare på planarier. Dock också ofarliga. Oftast inget kul att se däremot, du kan slamsuga botten vid vattenbyte och hålla nere på maten. Är de få kan du då få bort dem med en del tur. Annars är det kopparsulfat som inte är så lämpligt eller att höja vattentempen till 32 grader men då måste/bör du du flytta fiskarna om du höjer tempen ett tag.

      Kommentar

      • toggaj
        • November 2009
        • 220

        #4
        Hur påverkar Planarier akvariet förutom att de inte är så trevliga att titta på?

        Kommentar

        • one__akvarium
          • June 2008
          • 163

          #5
          ok dom e tunna typ som hårstrå lite tjockare ljusbruna och simmar som "s" typ. Får hålla in på matningen och slammsuga ordentligt någon vecka som du säger

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Ursprungligen postat av toggaj
            Hur påverkar Planarier akvariet förutom att de inte är så trevliga att titta på?
            Planarier lever på rester av växter och liknande så tekniskt sett gör de faktiskt en tjänst på sitt sätt när det gäller att fördela ner restprodukter till mindre bitar som lättare försvinner synbart. Är just att planarier kan explodera i antalet precis som en del sniglar kan göra och när man har hela botten full av dem (tusentals om man matar rikligt) så det verkligen syns ja då får man se dem som ohyra. Fiskar kan äta planarier även om det är mer ovanligt, nematoder äts gärna och speciellt av småfisk.

            Ah jag missade att de var frisimmande, det är mycket troligt nematoder ja. Många ser inte att de har nematoder ens då vissa är så små att de äter bakterier.

            Kommentar

            • toggaj
              • November 2009
              • 220

              #7
              Ursprungligen postat av MVN
              Planarier lever på rester av växter och liknande så tekniskt sett gör de faktiskt en tjänst på sitt sätt när det gäller att fördela ner restprodukter till mindre bitar som lättare försvinner synbart. Är just att planarier kan explodera i antalet precis som en del sniglar kan göra och när man har hela botten full av dem (tusentals om man matar rikligt) så det verkligen syns ja då får man se dem som ohyra. Fiskar kan äta planarier även om det är mer ovanligt, nematoder äts gärna och speciellt av småfisk.

              Ah jag missade att de var frisimmande, det är mycket troligt nematoder ja. Många ser inte att de har nematoder ens då vissa är så små att de äter bakterier.
              Tack för en bra förklaring

              Kommentar

              Arbetssätt...